Branża rent a car ma opcje dla biznesu

Karolina Guzińska
opublikowano: 1999-09-21 00:00

Branża rent a car ma opcje dla biznesu

Ulgi dla klientów instytucjonalnych sięgają 40 proc.

AUTO NA SPRZEDAŻ: Oprócz wynajmów krótkoterminowych, prowadzimy także działalność leasingową. Różnorodność marek samochodów jest wypadkową oczekiwań klienta zagranicznego i realiów polskiego rynku. Eksploatujemy samochody maksymalnie dwa lata. Po tym okresie są one sprzedawane na wolnym rynku — informuje Leszek Pomorski, dyrektor systemów w Hertz. fot. MP

Trzon działalności wypożyczalni samochodów to obsługa przedsiębiorstw. Specjalną ofertę przeznaczoną dla biznesmenów posiadają zarówno firmy krajowe, jak i międzynarodowe korporacje. Propozycja dużych wypożyczalni często wchodzi w skład systemu ulg, którymi linie lotnicze i hotele premiują stałych klientów.

Firmy, które wypożyczają samochód na okres dłuższy niż rok lub decydują się na wynajęcie większej liczby aut, mogą liczyć na upusty cenowe. Z reguły podlegają one negocjacjom, ponieważ wypożyczalnie stosują elastyczną politykę cenową wobec klientów generujących stały dochód.

Zniżki dla firm

— 15-20 proc. przychodów uzyskujemy z obsługi osób prywatnych. Reszta klientów to firmy. Mogą one u nas uzyskać do 40 proc. zniżki, zależnie od czasu wynajmu, marki i liczby i samochodów — informuje Roman Jezierski, właściciel wypożyczalni Five.

Także Auto Polonia premiuje wierność. Karty rabatowe dla stałych klientów uprawniają do gratisowych dni. Klienci instytucjonalni, których jest w tej wypożyczalni 40 proc., mogą ponadto uzyskać do 20 proc. zniżki, ale — jak zapewnia Artur Wylandowski, specjalista ds. marketigu w Auto Polonia — stawki podlegają negocjacjom.

Chociaż wypożyczalnie uzupełniają stan swojej floty, kupując większą liczbę samochodów, dla klienta zdecydowanego na długoterminowy wynajem są w stanie kupić tylko jedno, zamówione wcześniej auto.

— Jeśli firma chce wynająć co najmniej na 12 miesięcy model, którego aktualnie nie posiadamy, kupujemy taki samochód. Zwykle zamawiamy auta u autoryzowanych dealerów, uzyskując upust, którego wysokość jest uzależniona od liczby samochodów — wyjaśnia Maciej Kubiak, specjalista ds. marketingu w Budget.

Podobną politykę prowadzą wypożyczalnie Avis i Hertz.

— Na życzenie klienta zainteresowanego wynajmem długoterminowym jesteśmy w stanie zamówić praktycznie każdą markę i model samochodu, również z niestandardowym wyposażeniem — twierdzi Leszek Pomorski, dyrektor systemów w Hertz.

Czasami klienci nie zdają sobie sprawy, że są uprawnieni do ulgi.

— Posiadacze złotej karty LOT Voyager oprócz zniżek w naszej sieci na całym świecie, mają w Warzawie zagwarantowane bezpłatne transfery z i na lotnisko. Zniżki udzielane przez Hertz pasażerom programów linii lotniczych typu frequent traveller należą do najkorzystniejszych, a zatem przy dokonywaniu rezerwacji warto o nie zapytać — opowiada Katarzyna Moś, dyrektor ds. handlowych i marketingu w Hertz.

Oferta połączona

Działające globalnie korporacje od wielu lat specjalizują się w obsłudze biznesu. Swoje doświadczenia z zagranicznych rynków przeniosły na polski grunt. Jedną z ich strategii marketingowych jest podpisywanie umów z liniami lotniczymi lub organizowanie promocji wspólnie z sieciami hoteli.

— Od maja goście wybranych hoteli sieci Orbis, wynajmując na weekend pokój, otrzymują samochód Hertz wraz z podstawieniem pod hotel gratis— informuje Katarzyna Moś.

Międzynarodowe firmy realizują globalne kontrakty i wynikające z nich zobowiązania wobec klientów z każdego zakątka świata. Jeśli firma z jakiegokolwiek kraju podpisała globalną umowę z jedną z międzynarodowych wypożyczalni samochodów, to jej warunki są honorowane także w Polsce. Oczywiście dotyczy to również firm z naszego kraju, które mają możliwość otrzymania stosownych zniżek na wynajem samochodów za granicą. Nawet jeśli instytucjonalny klient nie nabył jeszcze prawa do zniżki w globalnych sieciach komputerowych, z których korzystają międzynarodowe wypożyczalnie samochodów, dostępne są biznesowe programy, które wybierają dla danej firmy najkorzystniejszą cenowo opcję.