Przedsiębiorcy i naukowcy mogą startować w naborze dotacyjnym „Badania i rozwój w infrastrukturze kolejowej (BRIK II)” do 15 kwietnia. Organizatorami przedsięwzięcia są Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) i PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK). Obie instytucje przeznaczyły na ten cel po 25 mln zł.
O dotacje mogą ubiegać się konsorcja naukowo-przemysłowe składające się z dwóch do pięciu podmiotów, w tym uczelni, instytutów badawczych, MŚP i dużych graczy. Liderem takiej kooperacji musi być jednostka naukowa. Na wsparcie mogą liczyć innowacyjne i ekologiczne rozwiązania dotyczące bezpieczeństwa, utrzymania i eksploatacji linii kolejowych.
Dofinansowanie może zostać przeznaczone np. na opracowanie nowatorskiego systemu ostrzegania, który z wyprzedzeniem będzie informował osoby pracujące na torach o nadjeżdżających pociągach. NCBR i PKP PLK wesprą też technologie poprawiające komfort podróżowania koleją.
– Modernizujemy linie kolejowe i szukamy innowacji technologicznych. Chcemy, aby kolej była bezpieczna i coraz bardziej atrakcyjna dla pasażerów, przedsiębiorców, a także przyjazna dla środowiska. Program realizowany wspólnie z NCBR daje szansę na wdrożenie nowatorskich rozwiązań związanych z bezpieczeństwem, utrzymaniem i eksploatacją linii kolejowych – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP PKL.
Dotacje sfinansują projekty, które obejmują badania przemysłowe i eksperymentalne prace rozwojowe. Co ważne, przedsięwzięcie, które nie będzie przewidywało wspomnianych prac, nie dostanie wsparcia. Natomiast realizacja badań przemysłowych nie jest obowiązkową częścią projektu.
• badania przemysłowe
• eksperymentalne prace rozwojowe
• podnoszenie bezpieczeństwa na kolei (m.in. opracowanie innowacyjnego systemu ostrzegania, który z wyprzedzeniem będzie informował pracowników na torach o nadjeżdżającym pociągu i konieczności opuszczenia szlaku, stworzenie systemu wsparcia dyspozytora w podejmowaniu decyzji w sytuacji kryzysowej o zmianie tras niektórych składów)
• poprawa efektywności energetycznej (m.in. opracowanie rozwiązania technicznego, które zmniejszy wykorzystanie energii przez urządzenia elektrycznego ogrzewania rozjazdów)
• proekologiczne rozwiązania (m.in. stworzenie ekologicznej metody usuwania roślinności na liniach kolejowych)
• usprawnienie procesu diagnostyki stanu technicznego infrastruktury (m.in. opracowanie innowacyjnego systemu monitorowania stanu infrastruktury kolejowej za pomocą dronów)