Budowa kolei dużych prędkości ruszy dopiero w 2014 r.

PAP
opublikowano: 19-02-2008, 08:27

Rząd chce rozruszać budowę kolei dużych prędkości w Polsce. Sama budowa rozpocznie się jednak najpewniej dopiero od 2014 r. Może kosztować blisko 10 mld euro, podaje "Gazeta Wyborcza".

Obecnie zaledwie 3,5 proc. użytkowanych w Polsce linii kolejowych, czyli około 650 kilometrów, jest przystosowanych do prędkości przekraczających 160 km/godz. Dla porównania w samej Hiszpanii jest ponad tysiąc kilometrów torów, na których pociąg może się rozpędzić do 300-350 km/godz.

Kraje unijne intensywnie rozbudowują sieć szybkich połączeń kolejowych. W 2010 r. linie, na których pociągi będą mogły jeździć z prędkościami blisko 300 km/godz., sięgną 6 tys. km, a w 2020 r. około 10 tys. km. Wtedy pociągiem jadącym 300 km/godz. będzie można przejechać z Niemiec do Portugalii. Pytanie: czy i z Polski?

Nasz rząd zapowiada, że poważnie zabiera się do roboty. Przygotuje studium wykonalności kolei wysokich prędkości w Polsce. Na pewno nie zawrócimy z tej drogi, zapewnia minister infrastruktury Cezary Grabarczyk.

Niestety, zdaniem ekspertów perspektywa jazdy w Polsce pociągiem z prędkością 300 km/godz., to co najmniej 10-15 lat. Wcześniej modernizowane będą istniejące linie kolejowe pomiędzy dużymi miastami, ale większość z nich do prędkości 160-200 km/godz.

Obecna koncepcja pociągów wysokich prędkości przewiduje powstanie połączenia w kształcie litery Y pomiędzy Warszawą, Łodzią i dalej Poznaniem i Wrocławiem. Ale to się może jeszcze zmienić w trakcie prac. (PAP)

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane