Czytasz dzięki

Budowy nie staną, pociągi pojadą taniej

Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, obiecuje, że nie będzie cięć funduszy na inwestycje publiczne, a taryfy dostępu do torów zostaną obniżone

„PB”: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) prowadzi postępowania przetargowe na budowę 280 km dróg, w najbliższych miesiącach zamierza ogłosić je na 90 km. Jakie działania podejmuje Ministerstwo Infrastruktury i rząd, by mimo pandemii inwestycje były zrealizowane?

Chcemy wydłużyć okres rozliczenia finansowania inwestycji dotowanych z
funduszy unijnych — twierdzi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. O
roczne wydłużenie — do końca 2024 r. — apelują też europejskie organizacje
kolejowe.
Zobacz więcej

WSPÓLNY FRONT:

Chcemy wydłużyć okres rozliczenia finansowania inwestycji dotowanych z funduszy unijnych — twierdzi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. O roczne wydłużenie — do końca 2024 r. — apelują też europejskie organizacje kolejowe. Fot. WM

Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury: Menedżerowie firm budowlanych apelują, by rząd przede wszystkim nie przeszkadzał. Zamawiający i wykonawcy już wdrożyli procedury zapobiegające rozprzestrzenianiu się epidemii. Prace budowlane są kontynuowane. My natomiast możemy zapewnić, że finansowanie inwestycji w tym roku będzie zagwarantowane. Zgodnie z planem będą przekazywane pieniądze zarówno na realizację Programu Budowy Dróg Krajowych, Krajowego Programu Kolejowego, Funduszu Dróg Samorządowych, jak też innych prowadzonych przez nas programów. Zaczynamy także wdrażać program budowy 100 obwodnic.

Wykonawcy doceniają też to, że PKP Polskie Linie Kolejowe określiły procedury odbiorowe w okresie pandemii, a GDDKiA przyśpieszyła wypłatę wynagrodzeńz przejściowych świadectw płatności. Aby sprawnie rozstrzygnąć postępowania przetargowe, konieczne jest jednak funkcjonowanie Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) i innych instytucji.

Organizujemy cykliczne wideokonferencje z przedstawicielami firm i organizacji branżowych. Jesteśmy w kontakcie z przedstawicielami KIO i Urzędu Zamówień Publicznych. Zabiegamy o to, by szybko i sprawnie wydawały decyzje niezbędne w realizacji inwestycji publicznych. Rozumiemy konieczność pracy zdalnej, ale nie może ona spowalniać procesu wydawania decyzji administracyjnych. Dlatego w resorcie gospodarki morskiej zabiegamy o to, by Wody Polskie na bieżąco wydawały pozwolenia wodnoprawne, jesteśmy w kontakcie z Ministerstwem Klimatu, by dyrekcje ochrony środowiska bez zwłoki przekazywały zezwolenia na realizację inwestycji, zabiegamy w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych, by straż pożarna na bieżąco wykonywała procedury odbiorowe itp.

Wykonawcom zależy także na tym, by w razie problemów z dostawą materiałów, podzespołów czy innych zakłóceń wynikających z występowania pandemii mogli liczyć na wydłużenie terminów realizacji inwestycji i pokrycia wynikających z tego powodu wyższych kosztów.

Już pierwsza tarcza antykryzysowa daje zamawiającym możliwość zmian w kontrakcie, jeśli zostaną wymuszone sytuacją wynikającą z COVID-19. Każdy z wykonawców może liczyć na korektę wynagrodzenia wynikającą ze zmiany do 50 proc. kosztów kontraktu. Jeśli na przykład z powodu pandemii dostawca konstrukcji stalowych, u którego zaopatrywał się wykonawca, będzie musiał zatrzymać produkcję, a inny zaoferuje znacznie wyższą cenę, to zamawiający uwzględni to w rozliczeniu kontraktu i zgodzi się na podwyższenie wynagrodzenia wykonawcy w wyniku podwyżki kosztu ich zakupu.

Czy istnieje ryzyko, że część funduszy unijnych przeznaczonych na inwestycje publiczne zostanie przekierowana na walkę z koronawirusem?

To nie Ministerstwo Infrastruktury decyduje o podziale unijnych funduszy. Mogę natomiast zapewnić, że w tym roku finansowanie programów infrastrukturalnych nie jest zagrożone.

Europejskie oraz polskie organizacje kolejowe wnioskują o wdrożenie działań pomocowych dla branżowych podmiotów, ponieważ transport kolejowy dotkliwie odczuł skutki pandemii. Czy resort bierze pod uwagę możliwość obniżenia stawek dostępu do torów przez PKP Polskie Linie Kolejowe i cen prądu przez PKP Energetyka oraz zrekompensowanie im utraconych przychodów?

Zamierzamy wprowadzić rozwiązania, na których będą się wzorować europejskie podmioty. Na przykład PKP już zakomunikowały obniżkę czynszów dworcowych. Rozważana jest także obniżka opłat dworcowych. W tzw. tarczy antykryzysowej 2.0 przewidzieliśmy także wsparcie na utrzymanie lotnisk, które są ważnym elementem infrastruktury zarówno transportowej, jak i militarnej. Podobnie jest w przypadku infrastruktury kolejowej — bierzemy pod uwagę możliwość obniżki stawek dostępu do torów.

Czy jest możliwe przesunięcie niewykorzystanych pieniędzy z funduszu wsparcia połączeń autobusowych na ratowanie PKS-ów, czy szerzej — całego sektora autobusowego?

Branża dotkliwie odczuła skutki pandemii i wiele kursów zostało zawieszonych, dlatego dostrzegamy konieczność jej wsparcia.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane