Budżetowy trojaczek

opublikowano: 21-06-2012, 00:00

Auto do floty: Skoda Citigo

Kilka tygodni temu proponowaliśmy wzbogacenie floty o VW Up! Ale po co płacić więcej, skoro można mniej. Tym bardziej, jeśli w grę wchodzi… to samo: Skoda Citigo, w dodatku z fabryczną instalacją gazową. Ale ostrzegam: będzie bez fajerwerków i ekonomicznie. Tak ekonomicznie, że nawet bez radia.

Czy wiesz, że…

Najmniejszą Skodę możesz doposażyć w drugą parę drzwi. Zabieg ten kosztuje 1, 5 tys. zł. Ciekawostką jest możliwość wyposażenia tego auta (za dopłatą 2625 zł) w zautomatyzowaną 5-stopniową skrzynię biegów, ale lepiej się na to decydować, wybierając jednocześnie mocniejszą jednostkę benzynową.

Silnik benzynowy

1,0 MPI 60

Silnik trzycylindrowy, rzędowy, 12-zaworowy, występuje z 5-biegową manualną skrzynią biegów lub 5-stopniową przekładnią zautomatyzowaną.

poj. 999 ccm moc 60 KM maksymalny moment obrotowy (przy 3,0-4,3 tys. obr./min) 95 Nm przyspieszenie od 0 do 100 km/h 14,4 s prędkość maksymalna 160 km/h spalanie: w cyklu miejskim 5,6 l/100 km z automatem bd l/100 km w cyklu pozamiejskim 3,9 l/100 km z automatem bd l/100 km

1,0 MPI 75

Silnik trzycylindrowy, rzędowy, 12-zaworowy, występuje z 5-biegową manualną skrzynią biegów lub 5-stopniową przekładnią zautomatyzowaną.

poj. 999 ccm moc 75 KM maksymalny moment obrotowy (przy 3,0-4,3 tys. obr./min) 95 Nm przyspieszenie od 0 do 100 km/h 13,2 s prędkość maksymalna 171 km/h spalanie: w cyklu miejskim 5,9 l/100 km z automatem bd l/100 km w cyklu pozamiejskim 4,0 l/100 km z automatem bd l/100 km

Wyposażenie

Easy. Są cztery poduszki powietrzne (przednie i boczne). Jest system stabilizacji toru jazdy – ESP i kilka innych systemów, m.in. ABS i wspomagający awaryjne hamowanie. Do tego immobiliser, ISOFIX i regulowane zagłówki na tylnej kanapie. Światła do jazdy dziennej i składane oparcie tylnej kanapy (bez możliwości dzielenia). Lusterka i szyby sterowane manualnie, uproszczony zestaw wskaźników (bez obrotomierza i analogowego wskaźnika poziomu paliwa – jest elektroniczny). Schowek po stronie pasażera niezamykany. Jeśli chodzi o audio… nie ma o czym pisać (nawet o „przygotowaniu do instalacji”). Z zewnątrz – nie ma szału. Mnóstwo czarnych plastikowych elementów (lusterka, klamki, deska rozdzielcza). 14-calowe koła z małymi osłonami (to w miejsce kołpaków) i oponami 165/60. Słowem – Citigo w tej wersji to koła, silnik, poduszki i ESP. Za to cena niska: 28 990 zł. Warto zaznaczyć, że ten poziom wyposażenia jest dostępny wyłącznie dla wersji trzydrzwiowej i słabszej jednostki napędowej. Aha, jeszcze jedno – Easy nie przewiduje w standardzie wspomagania kierownicy.

Active. Tak naprawdę to jest pakiet podstawowy. Ten wyżej występuje bowiem tylko z jednym silnikiem i jedną wersją nadwozia. Zatem: Active to skromne wyposażenie Easy wzbogacone o regulowany na wysokość fotel kierowcy, wspomaganie układu kierowniczego, elektrycznie sterowane szyby z przodu, zdalnie sterowany centralny zamek i półkę nad przestrzenią bagażową. Jest też instalacja do radia (z dwoma głośnikami i anteną). Są także kołpaki. Upchnięcie tych wszystkich elementów musiało podnieść cenę. I podniosło. O 1,3 tys. zł.

Ambition. Najtańszy Citigo z tym pakietem kosztuje 33,5 tys. zł. We wnętrzu obok zestawu Active znajdziemy manualną klimatyzację i pokładowy komputer. W miejsce uproszczonego pojawia się pełny zestaw wskaźników (z obrotomierzem i analogowym wskaźnikiem poziomu paliwa). Jest zamykany schowek po stronie pasażera i kieszenie na zewnętrznych częściach przednich foteli. Środkowa konsola nie straszy pustą szparą, lecz wypełnia ją prosty zestaw audio (radio z CD i MP3 oraz dwoma głośnikami). Zewnętrzne lusterka i klamki w kolorze nadwozia. Całości dopełnia kilka chromowanych wstawek.

Elegance. Wersja o 5 tys. zł droższa od poprzedniej (od 37 590 zł). Drogo. A wcale nie bogato. Na pokład małego Citigo upchnięto pakiet Ambition oraz trójramienną obszytą skórą kierownicę (w skórze również gałka zmiany biegów i dźwignia hamulca postojowego), tylne czujniki parkowania, elektrycznie sterowane (i podgrzewane) boczne lusterka. Są też 15-calowe aluminiowe felgi i kilka dodatków stylistycznych. Warto? Za 5 tys. zł? Raczej nie.

Miejsce

Standardowo bagażnik Citigo (bez koła zapasowego) to 251 litrów.

Po złożeniu tylnej kanapy już 951 litrów. Jeśli wyposażyć Citigo w instalację LPG, jego bagażnik skurczy się o około 30 litrów (tyle w przybliżeniu zajmie zbiornik gazu).

Warto kupić, bo…

Citigo jest najtańszy. Oczywiście z trojaczków. Ceny bliźniaczych konstrukcji VW up! i Seata Mii zaczynają się od ponad 31 tys. zł. Ceny serwisu Skody są niższe niż proponowane przez VW. Bogata lista wyposażenia dodatkowego. Jeśli komuś do pracy potrzebne okno dachowe, proszę bardzo, kto bogatemu zabroni.

Trzeba pamiętać, że…

Citigo to miejski samochód. Co to oznacza? Dokładnie tyle. Na trasie możesz się z nim pokłócić. Wyposażenie auta w LPG obniża, co prawda, koszty eksploatacyjne, ale nieco podnosi serwisowe. We wnętrzu tego auta jest nudno jak na rumuńskiej operze.

Do twojej floty wybraliśmy…

Skodę Citigo 1,0 MPI 60 KM w wersji Active z fabryczną instalacją gazową LPG za 33 590 zł (30 290 zł + 3500 zł za LPG).

Zakładamy, że ma być tanio. Oszczędzamy na drugiej parze drzwi. Proponujemy Citigo w odsłonie trzydrzwiowej. W kieszeni zostaje 1, 5 tys. zł. Stawiamy na słabszą jednostkę – 60-konną.

Po pierwsze: jest tańsza, po wtóre: z mocniejszym, 75-konnym, silnikiem nie jest dostępna fabryczna instalacja gazowa, a taką chcemy zaproponować. Rekomendujemy wybór Citigo TwinPower, tzn. z instalacją LPG. Przy dużych miejskich przebiegach zestawienie gazu i małego oszczędnego silnika może się opłacać.

Zamówienie LPG do Citigo to wydatek 3,5 tys. zł. Ile można zaoszczędzić? Przy dzisiejszych cenach paliwa (PB i LPG) i spalaniu średnio około 5,5 l LPG lub 4,5 bezołowiowej koszt przejechania 100 km jest o około 10 zł niższy na LPG. Należy jednak pamiętać, że nieco droższy jest serwis samochodu z LPG, a jego użytkowanie nieco utrudnione (ograniczenia np. w parkowaniu w garażach). Przy rocznym przebiegu można „zaoszczędzić” około 1, 5 tys. zł. Mało? Niekoniecznie. Należy bowiem pamiętać, że Citigo już z założenia charakteryzuje się niskim zużyciem paliwa i niskimi kosztami eksploatacji. Ucinamy każdy dodatkowy koszt. Dlatego tylko wersja wyposażenia Active. Dlaczego nie Easy? A bo z nią nie jest dostępna instalacja LPG.

Jak kupić, jak zapłacić?

Za gotówkę: 33 590 zł.

Na kredyt: miesięczna rata 661,18 zł.

20 proc. opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy. Kredyt samochodowy w banku BNP Paribas. Kwota kredytu – 26 872 zł. Roczne oprocentowanie rzeczywiste – 8,74 proc., prowizja jednorazowa – 1 proc. Nie ma obowiązku wykupienia ubezpieczenia. Zabezpieczeniem kredytu jest przewłaszczenie 49 proc. wartości samochodu na bank (lub sądowy zastaw rejestrowy) i cesja praw z polisy AC. Symulację – jako najkorzystniejszą na 20.06.2012 r. – przygotowali eksperci portalu Autoa.pl. W leasingu: miesięczna rata 756,00 zł.

10 proc. opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, wykup maksymalny 9,0 proc. Symulację przygotował Masterlease*. Wynajem (leasing z serwisem): miesięczna rata 737,00 zł.

10 proc. opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, wykup maksymalny 35,4 proc. Rata zawiera mechaniczny serwis gwarancyjny i pogwarancyjny w ramach łącznego limitu kilometrów 80 tys. oraz koordynację likwidacji szkód komunikacyjnych.

*Symulacja nie jest ofertą handlową.

Symulację przygotował Masterlease*.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu