Bumar finalizuje kontrakt na 'Malaja'

opublikowano: 29-03-2007, 16:36

Grupa Bumar rozpoczęła końcowy etap kontraktu na  dostawę czołgów PT-91M "Twardy" dla Malezji, której rząd zatwierdził wyniki prób wozu - poinformował w czwartek rzecznik Bumaru Janusz Walczak.

"Po zaakceptowaniu wyników wieloetapowych i wyczerpujących prób terenowych i ogniowych rozpoczyna się dostawa 48 czołgów PT-91M" - powiedział Walczak. Poinformował, że rząd Malezji zaakceptował wyniki kompleksowych prób czołgu, a dokumentacja testowa to ponad dwa metry bieżące drobiazgowych protokołów, ocen i analiz. Czołg przeszedł liczne badania, próby uzbrojenia pokładowego i systemów dowodzenia oraz kierowania ogniem. Podczas testów terenowych w Malezji czołg przejechał ponad 2100 km i oddał ponad 300 strzałów z armaty 125 mm na poligonie w Polsce.

Wartość kontraktu to 370 mln dolarów. W ramach kontraktu z głównym wykonawcą umowy - Zakładami Mechanicznymi Bumar-Łabędy - współpracuje większość przedsiębiorstw wchodzących w skład Grupy Bumar oraz kilkanaście innych zakładów w Polsce - przypomniał Walczak.

Dodał, że kontrakt, poza zatrudnieniem dla kilku tysięcy członków załóg, przyniósł korzyść w postaci dostępu do nowych technologii zastosowanych przy budowie pojazdu oraz doświadczeń, które będzie można wykorzystać przy modernizacji ponad 200 czołgów PT-91 Twardy, którymi dysponują polskie Wojska Lądowe. PT-91 M ("Malaj") to w ocenie Bumaru jeden z najnowocześniejszych czołgów w swojej klasie oparty na sprawdzonych rozwiązaniach technicznych oraz nowoczesnym, cyfrowym wyposażeniu.

Sprzedaż czołgu w wersji specjalnie przygotowanej dla Malezji wynegocjowano w 2003 roku. W 2005 roku "Malaj" przeszedł próby poligonowe w Polsce. Kolejne testy przeprowadzano w Malezji, także w tropikalnej dżungli. Pisząc o problemach, które przy tym wystąpiły, media przytoczyły opinię poprzedniego prezesa Bumaru, który podejrzewał sabotaż konkurencji.

Z opinią Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego na ten temat zapoznała się w czwartek sejmowa komisja do spraw służb specjalnych. "Interesowało nas zabezpieczenie kontraktu malezyjskiego, ponieważ w mediach pojawiły się informacje, o jakiejś nieczystej walce związanej z kontraktem na dostawę czołgów i utrudnieniach przy testach czołgów dla Malezji. To się nie potwierdziło, testy wypadły pomyślnie, dla Malezyjczyków bardzo dobrze. Służby kontrwywiadu na dziś nie widzą zagrożenia dla pomyślnych dostaw dla Malezji 48 czołgów i sprzętu towarzyszącego" - powiedział przewodniczący komisji Janusz Zemke.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Pierwsze trzy seryjne malezyjskie czołgi opuszczą zakłady jeszcze w maju. Będzie się na nich szkoliło w Polsce 15 załóg wojsk lądowych Malezji. Następnych 6 wozów zostanie wyekspediowanych do Malezji w lipcu 2007 roku. Dostawy pozostałych czołgów, wozów technicznych i finalizacja kontraktu potrwają dwa lata.

Poza 48 czołgami Bumar dostarczy pojazdy pomocnicze - 6 wozów zabezpieczenia technicznego WZT-4, 5 mostów towarzyszących PMC Leguan, 3 uniwersalne wozy inżynieryjne MID-M oraz części zamienne i materiały eksploatacyjne.

PT-91 M to przygotowana specjalnie na potrzeby Malezji wersja czołgu średniego Twardy będącego rozwinięciem radzieckiego T-72. PT-91M waży ponad 45 ton, ma słowacką armatę 125 mm stabilizowaną elektrycznie, system kierowania ogniem francuskiej firmy Sagem, dwa karabiny maszynowe na amunicję standardu NATO. Tysiąckonny silnik pochodzi z PZL Wola i został połączony z niemiecką przekładnią Renk. Blok napędowy można szybko wymienić w warunkach polowych. Reaktywny pancerz został umieszczony w kasetach z aluminium, co zmniejszyło jego ciężar. Czołg ma trzyosobową załogę, do kierowania wozem służy wolant, a nie - jak w starszych czołgach - drążki.

Z kontraktem wiąże się offset - strona polska zobowiązała się do ulokowania zaplecza obsługi czołgów w Malezji i przekazania doświadczeń z hodowli koni wierzchowych. W promocji czołgu uczestniczyło MON. (PAP)

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane