Cargo i LHS wjadą do Sławkowa

Katarzyna Kapczyńska
30-11-2010, 00:00

Sypie się plan budowy szerokiego toru z Rosji do Wiednia. Może więc wschodni sąsiedzi wesprą polski projekt.

Sypie się plan budowy szerokiego toru z Rosji do Wiednia. Może więc wschodni sąsiedzi wesprą polski projekt.

Polska nie da się ominąć Niemcom i Austrii, którym zależy na dostawach towarów do Rosji i Jedwabnym Szlakiem dalej na Wschód. Resort infrastruktury zapowiedział megainwestycję.

— Będziemy budować drugi szeroki tor — powiedział Cezary Grabarczyk, ministerter infrastruktury.

Szczegółów na razie nie podał. Pierwszy łączy dziś Polskę z Rosją.

Deklaracja ministra jest ważna, bo sypie się plan budowy szerokiego toru z Rosji do Austrii i Niemiec, który miał ominąć Polskę. Budując drugi tor, możemy zdystansować konkurencję. Rodzimi przedsiębiorcy mają też nadzieję, że rosyjscy partnerzy cieplej przyjrzą się naszym inwestycjom. A jest czemu.

Kolej w terminalu

Wczoraj Centrala Zaopatrzenia Hutnictwa (CZH) oraz PKP Cargo i PKP LHS podpisały umowę dotyczącą podwyższenia kapitału w Euroterminalu Sławków, czyli logistycznym oknie Polski na Wschód.

— Przekażemy do spółki majątek o wartości 150 mln zł — mówi Paweł Podsiadło, prezes CZH.

Dwie firmy z grupy PKP wniosą natomiast po 17 mln zł kapitału.

— Dzięki temu będziemy mogli zrealizować kolejny etap inwestycji w terminal — dodaje Paweł Podsiadło.

Jej wartość to 50,4 mln zł. Oprócz PKP sfinansuje ją także Bruksela. Wczoraj Elżbieta Bieńkowska, minister rozwoju regionalnego, dostała wniosek o dofinansowanie wartości 22,1 mln zł.

— Dzięki nowej inwestycji będziemy mogli osiągnąć zdolności przeładunkowe na poziomie 350-450 tys. TEU — podkreśla Paweł Podsiadło.

200 proc. normy

Dotychczasowe plany mówiły o 10 tys. TEU miesięcznie, ale już dziś zdarza się, że firma przeładowuje nawet dwa razy więcej. CZH zainwestowała już bowiem w terminal 100 mln zł. Dzięki temu można w nim przeładowywać ładunki, które z Europy Zachodniej przez porty bałtyckie są ekspediowane na Ukrainę, do Rosji, a nawet do Korei Południowej, Afganistanu czy Kazachstanu.

Duże znaczenie ma wejście do terminalu PKP LHS. Firma ta zarządza bowiem "naszym" odcinkiem szerokiego toru. Cargo natomiast, wchodząc w terminal, zyska przed prywatyzacją w oczach inwestorów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / Cargo i LHS wjadą do Sławkowa