Ubywa chętnych do prowadzenia w Polsce hipermarketów. W ciągu ostatniej dekady z tego segmentu rynku wycofał się niemiecki Real, który sprzedał największe sklepy Auchanowi, a następnie brytyjskie Tesco. W jego przypadku po długim poszukiwaniu kupca i znaczącym zredukowaniu sieci oraz sprzedaży pojedynczych marketów różnym konkurentom resztę przejęła za 900 mln zł duńska firma Sailing, właściciel grupy Netto.
Teraz, według doniesień francuskich mediów, o wyjściu z Polski ma myśleć Carrefour. Tygodnik gospodarczy „Challenges’’ poinformował, że od kilku miesięcy toczą się prace nad znalezieniem kupca dla biznesu Francuzów w Polsce i na Tajwanie, do których przeprowadzenia zatrudniono KPMG.
„W ramach planu strategicznego Carrefour rozpoczął analizę kondycji poszczególnych oddziałów i zastanawia się nad możliwymi działaniami konsolidacyjnymi, sojuszniczymi i dezinwestycjami. Proces dopiero się zaczyna i Carrefour zaprzecza, by decyzja o sprzedaży jakichkolwiek aktywów miala już zapaść" — poinformowało biuro prasowe grupy, cytowane przez Reutersa.
Carrefour miał w Polsce w 2019 r. (ostatnie pełne dostępne dane) 8,3 mld zł przychodów, nie licząc działalności spółki zarządzającej nieruchomościami. Było to o 4,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Wypracował 81,3 mln zł zysku netto. Wiadomo, że w pandemicznym roku 2020 było gorzej.
Zgodnie z danymi ze sprawozdań finansowych francuskiej grupy w ubiegłym roku przychody w Polsce sięgnęły 2,093 mld EUR (9,3 mld zł), spadając r/r o 4,4 proc. Polska była też dla grupy jedynym obok Włoch znaczącym rynkiem, na którym spadła sprzedaż LFL, czyli bez uwzględnienia efektu otwarcia nowych sklepów.

Na ten wynik pracowało blisko 1000 sklepów, choć w tej liczbie większość, bo prawie 700, to najmniejsze sklepy franczyzowe, prowadzone przez niezależnych przedsiębiorców pod szyldem Carrefoura. Za gros biznesu odpowiadają największe hipermarkety, których jest około 90. Do tego dochodzi 150 supermarketów, 10 dyskontów pod szyldem Supeco, a także sklep internetowy. Osobno prowadzony jest biznes związany z centrami handlowymi, w których właścicielem nieruchomości jest Carrefour. Jest ich 40, a największa to gdańska galeria Morena.
Różnorodność biznesu Carrefoura w Polsce, a także duża ekspozycja na segment hipermarketów, regularnie tracących rynkowe udziały, to czynniki sprawiające, że sprzedaż polskiego biznesu może nie być łatwa.
„Problem z polską siecią Carrefoura jest taki, że nie ma dla niej realnych nabywców" — napisała w nocie analitycznej Fabienne Caron, analityczka Kepler Cheuvreux.