Czytasz dzięki

Carsmile stawia na szybkie reagowanie

opublikowano: 18-03-2020, 18:55

Długoterminowy wynajem aut może wyhamować podobnie jak cały rynek motoryzacyjny. Nadzieja w sprzedaży online.

Carsmile, warszawska spółka oferująca długoterminowy wynajem samochodów przez internet, dostrzegła grupę klientów, którzy mogą być zainteresowani dodatkowym autem w najbliższych tygodniach lub miesiącach – aptekarze, weterynarze, właściciele sklepów i punktów gastronomicznych dowożący żywność itd. 80 proc. klientów firmy stanowi biznes, pozostali to odbiorcy indywidualni.

Zobacz więcej

fot. AdobeStock

– Zainteresowanie samochodami w ostatnich dniach jest mniejsze, ale nie są to spadki, które stanowiłyby dla nas zagrożenie. W styczniu i w lutym, gdy na krajowym rynku rejestracje nowych samochodów spadły o 13 proc., notowaliśmy wzrost sprzedaży. W Chinach w ostatnich miesiącach zakupy samochodów przez nabywców indywidualnych zmalały nawet o 90 proc. – twierdzi Łukasz Domański, prezes Carsmile.

Sprzedaż online

Przed pandemią koronawirusa firma szacowała, że w 2020 r. zwiększy liczbę podpisywanych umów wynajmu i leasingu aut do 3 tys. Dotychczas w takim modelu sprzedała ponad 1200 samochodów. Zdaniem prezesa atutem firmy jest model biznesowy przenoszący niemal cały proces wynajmu do internetu. Carsmile dostosowuje też ofertę do wymagań chwili – od bezpłatnej dostawy „pod dom” po dezynfekcję aut.

– Tworząc Carsmile, zakładaliśmy, że będziemy dążyli do formuły marketplace’u i działali niemal jak każdy inny sklep internetowy. O ile dotychczas realizowaliśmy plan w normalnym tempie, o tyle teraz rynek zmusza nas do szybkiego działania. Wzmacniamy wszystko, co pozwala obsługiwać klienta zdalnie. Tradycyjny diler samochodowy jest obecnie w dużo gorszej sytuacji niż my – zaznacza Łukasz Domański.

Michał Knitter, wiceprezes Carsmile, podkreśla, ze firma chce wspierać rozwój sprzedaży samochodów online także z myślą o dilerach i importerach, ponieważ bez nich rynek nie będzie prawidłowo funkcjonował.

– W najbliższych miesiącach sprzedaż aut w Polsce z pewnością spadnie, a odbicie będzie następowało powoli. W minionym tygodniu skupiliśmy się na reorganizacji pracy i zapewnieniu bezpieczeństwa pracownikom, teraz przyszedł czas na poszerzanie zakresu działania, abyśmy mogli wyjść z sytuacji obronną ręką – mówi Michał Knitter.

81a6d2b2-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Firma już wcześniej rozpoczęła np. prace nad internetową platformą dla dilerów wspomagającą sprzedaż. Prowadzi też rozmowy z trzema inwestorami, w tym branżowymi (nazw nie podaje).

– W czwartym kwartale 2019 r. odnotowaliśmy dodatni wynik EBIDTA. Myślimy jednak o rozwoju firmy, więc korzystne byłoby wprowadzenie inwestora branżowego, który dostarczyłby kapitał przede wszystkim na zakup samochodów, które wynajmujemy. Kontynuujemy rozmowy, choć trudno powiedzieć, jaką strategię przyjmą teraz fundusze, czy potraktują obecną sytuację jako okazję do zakupów, czy raczej zdecydują się poczekać – zaznacza Łukasz Domański.

Carsmile w 2019 r. podpisał już umowę inwestycyjną z funduszem Solter Capital.
 
Okiem praktyka

Perspektywa rynku

Jacek Opala, członek zarządu Exact Systems, ekspert Polskiej Izby Motoryzacji

Rok 2019 pod względem wartości sprzedaży samochodów zamknęliśmy z niewielkim spadkiem. Nadal jednak oznacza to sprzedaż ponad 90 mln aut. Część sprzedaży przechodzi do internetu, często decyzje zakupowe podejmowane są poza salonem samochodowym.

Sytuacja rozwija się bardzo dynamicznie, trudno jeszcze przewidywać konsekwencje pandemii koronawirusa dla tego sektora. Codziennie dochodzą do nas nowe informacje – zatrzymano produkcję w fabryce Fiata, podobna decyzja zapadła odnośnie do fabryki Opla. To decyzje korporacyjne. Przykładów jest więcej, z całego świata. Nie wiemy, czy to decyzje spowodowane wyłącznie chęcią ochrony pracowników i spowolnienia rozprzestrzeniania się wirusa, czy też wiedzą, że przed koncernami bardzo trudny rynkowo czas. Nie ma jednak przedsiębiorstw, które teraz nie szacują ryzyka.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy