Cegielski idzie pod młotek

Burak Artur
opublikowano: 1999-03-12 00:00

Cegielski idzie pod młotek

Firma oczekuje solidnego wsparcia kapitałowego

W sobotę ukaże się ogłoszenie o przetargu na doradcę prywatyzacyjnego dla zakładów H. Cegielski Poznań. Niezależnie od przebiegu procesu prywatyzacji, firma nadal będzie starała się pozyskać inwestora dla spółek wydzielonych ze struktury Cegielskiego w ciągu ostatnich lat.

Wybór doradcy może potrwać do dwóch miesięcy. Potem zostanie opublikowane zaproszenie do rokowań w sprawie prywatyzacji lub przetarg na sprzedaż pakietu akcji Cegielskiego. Dziś jeszcze nie wiadomo, kiedy to nastąpi. Zarząd Cegielskiego oczekuje od przyszłego właściciela przede wszystkim zastrzyku kapitału. Najlepiej byłoby, gdyby wsparcia kapitałowego udzielił firmie inwestor z branży elektromaszynowej.

Można przypuszczać, że potencjalnymi nabywcami pakietu akcji Cegielskiego będą światowi potentaci branży elektromaszynowej, tacy jak ABB, Alstom General Electric czy Siemens.

Bez euforii

Polscy przedstawiciele światowych potentatów elektromaszynowych na razie powstrzymują się od jednoznacznych deklaracji w sprawie ich udziału w prywatyzacji Cegielskiego. Siemens jest zainteresowany przejęciem Cegielskiego, pod warunkiem jednak, że pojawią sie konkretne możliwości współpracy — w postaci kontraktów i zleceń pojawiających się na rynku polskim. Od tego samego uzależnione jest przejęcie przez Siemensa należącej do Cegielskiego Fabryki Pojazdów Szynowych. Firmy podpisały w tej sprawie umowę wstępną, ale jej wprowadzenie w życie Niemcy uzależniają od uzyskania kontraktów na dostawę dla PKP autobusów szynowych lub wagonów z wychylnym pudłem. Nie należy jednak oczekiwać, że koleje w najbliższym czasie podpiszą obydwa kontrakty, gdyż nie mają na to pieniędzy. Przygotowań do prywatyzacji Cegielskiego nie skomentował polski oddział ABB.

Samodzielne działania

Niezależnie od prywatyzacji samego Cegielskiego, zarząd firmy stara sie o pozyskanie inwestorów dla wszystkich spółek utworzonych na bazie majątku firmy — jest ich 10. Ostatnia została utworzona w styczniu tego roku. Cegielski próbuje także sam inwestować. Nadal trwają rozmowy w sprawie przejęcia przez Cegielskiego niemieckiej fabryki silników okrętowych z Rostocku.

Artur Burak