CEGIELSKI LICZY NA KONTRAKT Z PKP

Marlena Kaczmarek
opublikowano: 28-06-2000, 00:00

CEGIELSKI LICZY NA KONTRAKT Z PKP

We wrześniu fabryka przekaże pierwszy wagon sypialny wartości 4,5 mln zł

KOMFORT: Wszystkie wagony nowego typu mają zapewniony podstawowy standard, jak specjalne wyciszenie, klimatyzacja, ekologiczne WC — mówi Bogdan Pohl z H.Cegielski-Fabryka Pojazdów Szynowych. fot. MK

Hipolit Cegielski-Fabryka Pojazdów Szynowych sp. z o.o. zamierza w latach 2000-2010 sprzedać PKP 20-25 wagonów pasażerskich za sumę 90-112,5 mln zł. We wrześniu kolej odbierze nowy wagon sypialny typu Z1 305 Ab za 1 mln USD (4,5 mln zł.). Jesienią PKP otrzyma dwa inne, znajdujące się w produkcji wagony typu biznes class 145 Ac. Koszt jednego szacowany jest na 1 mln USD (4,5 mln zł).

We wrześniu 2000 roku H. Cegielski-Fabryka Pojazdów Szynowych przekaże Polskim Kolejom Państwowym pierwszy wagon sypialny typu Z1 305 Ab, który PKP zamówiły w 1999 roku. Koszt transakcji wyniesie 1 mln USD (4,5 mln zł). HC-FPS liczy, że w latach 2000-2010 sprzeda PKP 20-25 takich wagonów za sumę 90-112,5 mln zł. Zdaniem Bogdana Pohla z HC-FPS, jest to zgodne z planami PKP.

Informacji tej nie potwierdza jednak Roman Hajdrowski, rzecznik prasowy PKP w Warszawie.

PKP nie potwierdzają

— Prawdą jest, że Cegielski jest naszym głównym partnerem handlowym, jednak PKP nie podjęła dotąd żadnego zobowiązania dotyczącego zakupu wagonów Z1 305 Ab. Nie zmienia to faktu, że zamierzamy stale unowocześniać nasz tabor pasażerski. Wszystko jednak zależy od kondycji finansowej PKP, która jak wiadomo nie jest najlepsza — powiedział Roman Hajdrowski.

Podobnego zdania jest Adam Kaczmarek, dyrektor wydziału utrzymania wagonów PKP w Poznaniu. Twierdzi on, że prototypowy wagon Z1 305 Ab poddany zostanie serii badań technicznych i marketingowych oraz ocenie podróżnych. Dopiero wtedy PKP podejmą jakieś decyzje.

— Musimy sprawdzić, jak na nową ofertę zareagują klienci PKP, czyli podróżni. Z1 305 Ab to komfortowy wagon ze specjalnym wyciszeniem i pełną klimatyzacją, w którym przedziały różnią się wyposażeniem. Odpowiednio różna będzie też cena biletów. Zanim zdecydujemy się na zakupienie dalszych egzemplarzy, musimy wiedzieć, czy taki wagon podoba się podróżnym, nie jest za drogi i czy podróżni chętnie nim jeżdżą — poinformował Adam Kaczmarek.

Zdaniem Bogdana Pohla, koszt nowego wagonu sypialnego jest około 30 proc. niższy niż ceny tego typu wagonów proponowane przez producentów zachodnich.

Prototyp dla biznesu

Obecnie fabryka przygotowuje dla PKP także dwa wagony klasy biznesowej. Kontrakt ma być sfinalizowany w październiku. Koszt jednego wagonu określany jest na 1 mln USD (4,5 mln zł). Czy i ile takich wagonów kolej zamówi, okaże się dopiero po testach eksploatacyjnych.

— W ubiegłym roku podpisaliśmy z PKP umowę, dotyczącą sprzedaży PKP jesienią br. dwóch wagonów biznes class typu 145 Ac. Model ten produkowany jest już od 6 miesięcy, ale na efekt finalny jeszcze trzeba poczekać do października. Wtedy też znana będzie dokładna cena wagonu. Typ 145 Ac jest czwartym w szeregu wagonem, przystosowanym do bezpiecznej jazdy z prędkością 200 km/h — stwierdził Bogdan Pohl.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marlena Kaczmarek

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane