Centralny port nie obciąży budżetu

PAP, MAG
opublikowano: 29-03-2017, 22:00

Polski Fundusz Rozwoju przygotował wstępną koncepcję finansowania budowy lotniska, które będzie kosztować około 20 mld zł.

Są kolejne wieści o rządowych planach budowy Centralnego Portu Lotniczego (CPL). — Przygotowaliśmy wstępną koncepcję struktury finansowania inwestycji w Centralny Port Komunikacyjny. Nie obciąży ona budżetu państwa. Mamy wiele możliwości pozyskania finansowania od międzynarodowych instytucji finansowych, takich jak EBI, EBOR itp. Jest oczywiście rynek komercyjny. Banki mają w Polsce duży apetyt na finansowanie inwestycji infrastrukturalnych — mówi Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju.

Budowy portu nie można sfinansować z unijnych funduszy, ale można je wykorzystać do budowy infrastruktury drogowej i kolejowej. Port lotniczy (część Centralnego Portu Komunikacyjnego) ma kosztować ok. 20 mld zł, natomiast łączny koszt inwestycji — z terminalem kolejowym i infrastrukturą logistyczną — może przekroczyć 30 mld zł. W tym tygodniu Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa oraz Ministerstwo Rozwoju uzgodniły projekt uchwały w sprawie budowy CPL. Nadal nie podano lokalizacji lotniska. Ma powstać od zera między Warszawą a Łodzią. Projekt CPL nie jest nowy. W 2010 r. koncepcję lotniska dla Polski przygotował PwC. Według EY, budowa lotniska może potrwać nawet 17 lat, w tym trzy lata zajmie samo projektowanie. Mariusz Szpikowski, dyrektor naczelny PPL, który zarządza Lotniskiem Chopina, uważa, że prace mogą przyspieszyć dzięki specustawom. Budowę CPL postuluje LOT. Lotnisko Chopina wykorzystuje na razie połowę przepustowości, ale ze względu na nierównomierne rozłożenie lotów w ciągu doby i nocne ograniczenia nałożone na położony w mieście port już dziś niekiedy brakuje miejsca. Przeciwnicy CPL straszą przykładem lotniska w Berlinie, które miało ruszyć siedem lat temu i kosztowało już prawie 7 mld EUR wobec planowanych 2,5 mld EUR.

JUŻ PISALIŚMY: „PB” z 13.03.2017 r.

„PB” informował, że projekt Centralnego Portu Lotniczego ma poparcie Jarosława Kaczyńskiego i wicepremiera Mateusza Morawieckiego 13 marca. Dzień później Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów rekomendował jego budowę.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP, MAG

Polecane