Ceramika Nowa Gala szuka miejsca na rynku

Piotr Wiśniewski
opublikowano: 19-02-2007, 00:00

Na rozwój Ceramiki Nowej Gali istotny wpływ będą miały dwa czynniki — perspektywy branży w obliczu boomu budowlanego oraz zmiany zachodzące w otoczeniu konkurencyjnym. Spółka rozmawia w sprawie konsolidacji z innymi podmiotami reprezentującymi branżę płytek ceramicznych. Rynek zelektryzowała niedawno informacja o spotkaniu z Polcoloritem.

W 2006 r. dynamika produkcji budowlano-montażowej wzrosła o 17,5 proc., przekraczając nawet wyśrubowany wynik z 1997 r. Dobra koniunktura w budownictwie pobudza popyt na materiały budowlane i wykończeniowe. Dodatkowo banki pożyczają pieniądze już nie tylko na sfinansowanie zakupu mieszkania, ale także na jego wykończenie. Z drugiej strony, w 2006 r. oddano do użytku 114,2 tys. mieszkań, czyli niemal tyle, ile w roku poprzednim. Wprawdzie rządowy program zakłada wybudowanie 3 mln mieszkań w najbliższych 8 latach, ale ostrożność nakazuje przyjąć, że ich liczba w 2007 r. wzrośnie „tylko” o kilkanaście procent.

Popyt na materiały budowlane i wykończeniowe, oprócz budowy nowych mieszkań, pobudzają również remonty. Nasze wydatki na te materiały wynoszą około 20 mld zł i rosną w tempie kilkunastu procent rocznie. Ceramika Nowa Gala, prognozując osiągnięcie 125 mln zł przychodów ze sprzedaży na ten rok, przewiduje, że będzie się rozwijać nieco szybciej niż cała branża. Zakładanie niższej sprzedaży rynek mógłby źle odebrać, ponieważ taki wynik miał być już osiąg- nięty w 2006 r. Jednak w listopadzie spółka musiała skorygować prognozy do 105 mln zł.

Dobre perspektywy dla branży przyczyniają się do zintensyfikowania działań konkurencji, która i tak jest już dość silna. Po przejęciu Opoczna przez Cersanit powstanie największy producent płytek ceramicznych w Europie Środkowo-Wschodniej, z mocami 50

mln mkw. rocznie. Taki gigant

teoretycznie mógłby sam zaspokoić cały krajowy popyt,

szczególnie że dodatkowo je-

szcze zwiększy moce produkcyjne dzięki inwestycji na Ukrainie oraz przejęciom w innych krajach naszego regionu. Odpowiedzią ze strony producentów, uznawanych za średnich, czyli Nowej Gali i Polcoloritu, prawdopodobnie także będzie konsolidacja.

Wiadomo, że firma te rozma-

wiają o tym, choć na razie skłaniają się ku planom przejęć mniejszych podmiotów.

Dobrym pomysłem byłyby in-

westycje za granicą, szczególnie że Ceramika Nowa Gala

i tak część przychodów uzy-

skuje z eksportu. Obecnie krajowe moce produkcyjne z nadwyżką zaspokajają pol-

ski popyt, a całkowita elimina-

cja importu nie jest możliwa. Produkty zagraniczne często są bardziej konkurencyjne jakościowo i cenowo. General-

nie, jako średnia spółka, Cera-

mika Nowa Gala wciąż powin-

na być notowana z wyraźnym dyskontem w stosunku do lidera rynku, czyli Cersanitu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Piotr Wiśniewski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu