Chcemy być liderem

Materiał sponsorowany
opublikowano: 27-02-2014, 00:00

ROZMOWA Z... MAURICEM TRACEYEM, PREZESEM BZ WBK FAKTOR

BZWBK Faktor pod względem wyników za 2013 r. znalazł się na czwartym miejscu wśród członków Polskiego Związku Faktorów. Od trzeciego miejsca dzieli go nieco ponad 2 mld zł. Jaki macie pomysł na poprawienie wyników?

Maurice Tracey, prezes BZ WBK Faktor: BZ WBK Faktor stale dynamicznie się rozwija. Świadczą o tym obroty zrealizowane w roku 2013, które były o 157 proc. wyższe niż w roku 2012. Nasz udział w rynku wzrósł do 11,24 proc. z 5,11 proc. Te wyniki są wypadkową połączenia silnych wzrostów, zrealizowanych we wszystkich segmentach naszego biznesu, oraz wdrożenia nowej strategii, którą realizujemy od roku 2010. Naszym celem jest zajęcie w krótkiej perspektywie pozycji lidera rynku faktoringowego. Patrząc na postępy, jakich już dokonaliśmy, jesteśmy przekonani, że są to oczekiwania realne. Wprowadzimy dodatkowe produkty dla klientów korporacyjnych i dla małych i średnich przedsiębiorstw, które uzupełnią proponowane przez nas rozwiązania finansowania należności i zobowiązań. Nadal też weryfikujemy i upraszczamy proces wnioskowania o nadanie limitu i podejmowania decyzji. Dążymy do tego, aby był on jeszcze krótszy. Jesteśmy przekonani, że 2014 r. będzie dla BZ WBK Faktor kolejnym rokiem silnego wzrostu. Już po pierwszych dwóch miesiącach obserwujemy tego oznaki.

Na jakiej grupie firm skupia się BZWBK Faktor?

Naszymi klientami są podmioty ze wszystkich segmentów – od MŚP do dużych przedsiębiorstw, włącznie ze spółkami notowanymi na GPW i międzynarodowymi korporacjami. Biorąc to pod uwagę, musimy być przygotowani, aby klientom z każdego segmentu zaproponować inne, a zarazem odpowiednie rozwiązanie. W zakresie finansowania wierzytelności nasz docelowy klient to każdy podmiot, niezależnie od branży, który regularnie współpracuje ze swoimi odbiorcami, wystawiając im faktury z odroczonym terminem płatności, co wyklucza transakcje, w których należności regulowane są poprzez spłaty gotówkowe. Proponujemy finansowanie zobowiązań we wszystkich branżach, oferując produkty takie jak faktoring odwrotny lub Confirming® Finansowanie Dostaw. Pod względem wartości naszym największym segmentem są korporacje i duże firmy międzynarodowe, jednak biorąc pod uwagę liczbę klientów, to segment MŚP jest największy.

Rośnie liczba faktur obsługiwanych przez członków PZF. Czy to wynik pogarszającej się sytuacji gospodarczej w kraju i wzrostu zatorów płatniczych w firmach, czy raczej rosnącej świadomości przedsiębiorców, że faktoring to dobre rozwiązanie dla zachowania płynności finansowej?

W moim przekonaniu polski rynek faktoringowy w najbliższych latach nadal będzie notował dwucyfrowe wzrosty. Wynika to m.in. z rosnącej świadomości klientów co do znaczenia faktoringu, ale także zdecydowanie wyższej akceptacji tych usług, szczególnie przez małe i średnie firmy. Z naszego doświadczenia wynika, że duże przedsiębiorstwa doskonale rozumieją istotę faktoringu, ale dla MŚP nadal jawi się on jako produkt skomplikowany i drogi. Przed faktorami stoi więc odpowiedzialne zadanie przybliżenia tego produktu klientom, szczególnie korzyści, jakie przynositen rodzaj finansowania. W przypadku BZ WBK Faktor korzyści te wynikają z uproszczonego wnioskowania o limit, uzyskania wstępnej decyzji w czasie krótszym niż jedna godzina oraz oferowania elastycznych produktów, spełniających oczekiwania klientów. Rynek faktoringowy w Polsce nie jest jeszcze tak rozwinięty jak europejski. Porównując na przykład rodzimy rynek naszej spółki matki Banco Santander, czyli hiszpański z polskim, widać wyraźnie, że tamten jest ponad pięciokrotnie większy pod względem obrotów. Podobnie jest z wskaźnikiem penetracji PKB. W Hiszpanii wynosi on 16,14 proc., a w Polsce 6,45 proc. Pokazuje to, że w skali makro potencjał wzrostu jest nadal znaczący. Natomiast na poziomie mikro w Banco Santander około 55 proc. finansowania krótkoterminowego dla przedsiębiorstw jest realizowane poprzez produkty faktoringowe i Confirming. Na polskim rynku to poniżej 10 proc. W BZ WBK Faktor czerpiemy z doświadczeń Grupy i wskaźnik ten podwyższyliśmy do około 18 proc.

Aż 79 proc. obrotów branży daje faktoring krajowy, a eksportowy tylko 19 proc. Reszta przypada na faktoring importowy. Czy gdy rośnie eksport polskich towarów, widać większe zainteresowanie faktoringiem eksportowym?

Już w połowie 2010 roku, opracowując naszą strategię, uznaliśmy, że finansowanie eksportu to szansa wzrostu naszego biznesu, dlatego to dla nas sektor szczególnego zainteresowania. Tradycyjnie realizowaliśmy wyłącznie transakcje faktoringu krajowego, a eksportowy stanowił niewielką część naszego biznesu. Dzisiaj zajmujemy trzecią pozycję w faktoringu eksportowym, który stanowi 23 proc. naszych obrotów. Jesteśmy dumni z takiego wyniku również dlatego, że możemy wspierać polskich eksporterów. Do naszej oferty dodaliśmy faktoring międzynarodowy – produkt do finansowania eksportu w systemie dwóch faktorów. Z punktu widzenia eksportera zwiększa on bezpieczeństwo transakcji, ponieważ ryzyko zapłaty odbiorcy w 100 proc. przejmuje partner importowy, którym jest renomowana instytucja finansowa w kraju odbiorcy współpracująca z BZ WBK Faktor. Ponadto, będąc częścią globalnej grupy finansowej Santander, możemy wspierać działalność eksportową naszych klientów, wykorzystując wiedzę i przewagę Banku Santander na wszystkich naszych rynkach. Przykładem jest udostępnienie w całej Grupie Santander nowego portalu SantanderTrade.com, wspierającego międzynarodową ekspansję naszych klientów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał sponsorowany

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu