Chińczycy przejęli Hummera

PAP
opublikowano: 10-10-2009, 09:17

Amerykański koncern motoryzacyjny General Motors podpisał w piątek z chińskim producentem maszyn Tengzhong umowę w sprawie sprzedaży marki Hummer, symbolu zamiłowania Amerykanów do dużych, paliwożernych samochodów.

List intencyjny strony transakcji podpisały już na początku czerwca, dzień po tym, jak uważany za ikonę amerykańskiej motoryzacji GM złożył wniosek o ochronę przed wierzycielami na czas restrukturyzacji. Jej głównym elementem jest odchudzenie giganta z Detroit o takie marki, jak Opel, Saturn, Pontiac, Saab czy Hummer i koncentracja na produkcji cadillaców, chevroletów, buicków i GMC.

Dokładne warunki porozumienia między GM a Tengzhong Heavy Industrial Machinery nie są znane. Powołując się na anonimowych informatorów agencja Reutera podała jednak, że firma z prowincji Syczuan zapłaci za Hummera około 150 mln dol., czyli ponad trzykrotnie mniej, niż GM spodziewał się dostać za tę markę jeszcze rok temu.

Umowa, którą zatwierdzić muszą jeszcze urzędy regulacyjne z Chin i USA, obejmuje jednak również wiele zobowiązań niefinansowych. Przykładowo, inwestor co najmniej do połowy 2011 r. będzie produkował obecne modele hummerów w dotychczasowych zakładach w stanach Luizjana i Indiana, dzięki czemu utrzymanych zostanie około 3 tys. etatów. Nie zmieni się także zarząd spółki oraz lokalizacja jej siedziby.

GM kupił markę Hummer w 1999 r. od firmy AM General, produkującej na potrzeby amerykańskiej armii samochody terenowe humvee. Na ich bazie powstały hummery cywilne, które szybko zdybyły grono wielbicieli. W 2006 r. GM sprzedał rekordowe 71,5 tys. tych aut.

Jednak w związku z kryzysem finansowym oraz gwałtownym wzrostem cen ropy naftowej w lecie ubiegłego roku sprzedaż tych paliwożernych samochodów (najmniejszy spala blisko 15 litrów paliwa na 100 km) gwałtownie się załamała. W pierwszych trzech kwartałach 2009 r. nabywcę znalazło zaledwie 8,2 tys. egzemplarzy, o 64 proc. mniej, niż w tym samym okresie poprzedniego roku.

Firma Tengzhong produkuje m.in. pojazdy specjalnego użytku, maszyny budowlane i komponenty strukturalne do budowy mostów i autostrad. Nie ma doświadczenia w produkcji aut osobowych. Z tego powodu chińskie władze początkowo odnosiły się do transakcji sceptycznie.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane