Czytasz dzięki

Chińskie e-auto jedzie dalej niż tesla

Firma Xpeng pokazała samochód, który ma rywalizować z produktami amerykańskiej Tesli. Kusi zasięgiem i ceną

Pod koniec kwietnia Tesla poinformowała, że po raz drugi w tym roku obniża ceny modelu 3 w Chinach. Wszystko po to, żeby klienci mogli skorzystać z rządowego programu rabatów na zakup pojazdów elektrycznych. Ceny najtańszego modelu w ofercie amerykańskiej firmy spadły do 300 tys. juanów, czyli około 42 tys. USD. Tesla walczy o dotacje, bo konkurencja rośnie. Xpeng Motors również pod koniec poprzedniego miesiąca pokazał swój drugi model — sedana P7.

Auta Xpeng na razie wyruszą na ulice
chińskich miast, ale kto wie, jaka będzie przyszłość. Xiaomi, które jest jednym
z inwestorów strategicznych marki, z powodzeniem przeprowadza międzynarodową
ekspansję. Gadżety wysyła nawet do Polski.
Zobacz więcej

MADE IN CHINA:

Auta Xpeng na razie wyruszą na ulice chińskich miast, ale kto wie, jaka będzie przyszłość. Xiaomi, które jest jednym z inwestorów strategicznych marki, z powodzeniem przeprowadza międzynarodową ekspansję. Gadżety wysyła nawet do Polski. Fot. ARC

Auto wyrusza w podróż z jasno określonym celem pokonania Tesli na chińskim rynku pojazdów elektrycznych. A wiadomo, że w Chinach wszystko trzeba przemnożyć przez wielkość kraju, w wyniku czego wszystko staje się lukratywną okazją biznesową. To dlatego Elon Musk, miliarder i założyciel Tesli, zdecydował się zbudować fabrykę swoich samochodów pod Szanghajem i bardzo liczy na masową produkcję w tym kraju, która ma sięgnąć 150 tys. egzemplarzy modelu 3 rocznie. Tesla sprzedała tam zresztą w marcu, gdy na świecie panoszyła się pandemia koronawirusa, rekordową liczbę ponad 10 tys. pojazdów. Xpeng P7 jest więc zagrożeniem dla mocarstwowych planów Muska.

Auto można już zamawiać w trzech wersjach i ośmiu konfiguracjach w cenach po przeliczeniu na dolary w przedziale od 32,5 do 49,4 tys., oczywiście wszystko po uzyskaniu dotacji. Producent chwali się też, że maksymalny zasięg przekroczy 700 km, czyli gdyby auto przenieść do Polski, to przy odpowiednim stylu jazdy przewiózłby pasażerów z Wrocławia do Gdańska na jednym ładowaniu. Co więcej — możliwa byłaby podróż przez Warszawę. Dla porównania: tesla model 3 z większym zasięgiem, która zadebiutuje w Państwie Środka w czerwcu, pozwoli na pokonanie około 650 km.

— Ten dzień jest kamieniem milowym w pięcioletniej historii Xpeng Motors. Premiera P7 umacnia czołową pozycję Xpeng Motors na chińskim rynku inteligentnych pojazdów elektrycznych. Nasza zdolność do uruchomienia P7 w trudnych warunkach kryzysu spowodowanego pandemią COVID-19 jest potwierdzeniem siły naszej młodej firmy — mówi dumny i pewny swego He Xiaopeng, prezes koncernu.

Xpeng Motors to dosyć młodziutka firma w porównaniu z Teslą, której początki sięgają 2003 r., ale na rynku elektrycznych pojazdów każdy rok to niemal cała epoka. He Xiaopeng jest także współzałożycielem firmy UCWeb i byłym menedżerem giganta internetowego Alibaba, więc nie wziął się znikąd, podobnie jak ci, którzy go wspierają. Do tej pory pieniądze w spółkę zainwestowały takie firmy, jak IDG Capital, Morningside Venture Capital i Primavera Capital, ale jako strategiczni inwestorzy wymieniani są Alibaba Group i Xiaomi, znany także na polskim rynku producent smartfonów i sprzętu domowego.

1646e18c-8c31-11e9-bc42-526af7764f64
Puls Biznesu po godzinach
Newsletter, który pozwoli odpocząć od codziennych newsów. Sylwetki ludzi biznesu, trendy, reportaże i podcasty
ZAPISZ MNIE
Puls Biznesu po godzinach
autor: Marcin Goralewski
Wysyłany raz w tygodniu
Marcin Goralewski
Newsletter, który pozwoli odpocząć od codziennych newsów. Sylwetki ludzi biznesu, trendy, reportaże i podcasty
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Ostatni zastrzyk gotówki spółka otrzymała w listopadzie ubiegłego roku, gdy popłynęło do niej około 400 mln USD. TechCrunch informował wtedy także, że producent pozyskał ponadto kilka miliardów juanów w ramach linii kredytowych od China Merchants Bank, China CITIC Bank i HSBC. Pierwszym produkcyjnym modelem firmy jest pokazany pod koniec 2018 r. SUV G3. Xpeng ma siedzibę w Guangzhou, kilka biur w Chinach oraz w Dolinie Krzemowej, co może oznaczać, że docelowo chce atakować nie tylko rodzimy rynek. Napięcie między Teslą a Xpeng dotyczy zresztą nie tylko cen.

— Obaj producenci toczą spory od ponad roku, ponieważ Tesla zarzuca, że jej były inżynier ukradł poufne informacje przed dołączeniem do chińskiej firmy. Tesla poprosiła amerykańskiego sędziego, aby zmusił Xpeng do ujawnienia kodu źródłowego oprogramowania autonomicznej jazdy, co Xpeng skrytykował jako próbę „zastraszenia i zakłócenia młodego konkurenta” — poinformowała agencja Bloomberg.

To o tyle istotna informacja, że P7 ma być samochodem naszpikowanym nowoczesną elektroniką i zapowiada autonomiczność na trzecim poziomie, czyli komputer może przejąć kontrolę nad pojazdem np. w czasie jazdy po autostradzie, ale nie radzi sobie jeszcze z bardziej skomplikowanymi manewrami w mieście. Xpeng skorzystał z platformy NVIDIA DRIVE AGX, a P7 jest wyposażony m.in. w 12 czujników ultradźwiękowych, pięć precyzyjnych radarów fal i 13 kamer do autonomicznej jazdy.

Projektanci zgrabnie to wszystko ukryli, a P7 nie musi bać się rywalizacji w samochodowym konkursie piękności, nawet z chwaloną tu i ówdzie teslą, która wyrobiła sobie już swój styl. W porównaniu ze średnio udanym G3 wygląda jak powiew Zachodu w chińskim zgiełku. Ktoś odrobił lekcję.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Łukasz Ostruszka

Polecane