Jakie są korzyści z coachingu dla menedżera?
- Coaching wspomaga szybki rozwój i skuteczne osiąganie celów, pomaga menedżerom w różnych obszarach: w biznesie, w karierze zawodowej, relacjach z ludźmi. W wyniku tego menedżerowie stawiają sobie bardziej konkretne cele, angażują się w większą liczbę dobrych dla siebie działań, podejmują trafniejsze decyzje i częściej sięgają do swoich naturalnych zasobów. Coaching pomaga im realizować swój potencjał i osiągać wyższy poziom zadowolenia z pracy i życia osobistego. Pomaga im także osiągnąć równowagę pomiędzy tymi obszarami. Korzyści osobiste wynikające z coachingu to m.in. większa pewność siebie i wyższy poziom umiejętności, rozwój kariery i umocnienie pozycji zawodowej, jasność celów i wartości, lepsze widoki na przyszłość, podejmowanie dobrych decyzji, szczęśliwsze, bardziej spełnione życie dzięki poczuciu zadowolenia z własnej pracy.
Zaletą coachingu jest również to, że zmiana w firmie zachodzi na zasadzie reakcji łańcuchowej, czyli rozwój jednego ogniwa powoduje rozwój w innych obszarach. Dlatego coaching najlepiej sprawdza się w przypadku osób z najwyższych szczebli zarządzania, gdyż one angażują w zmianę resztę zespołu.
Jak szybko coaching indywidualny przynosi znaczące efekty?
- Dość często spotykamy się z tym pytaniem. Odpowiedź nie jest łatwa. Należy pamiętać, że mamy tu do czynienia z procesem — uzależnionym od bardzo wielu czynników.
Nasze zachowania są wielokrotnie bardziej złożone, ale ponieważ ćwiczyliśmy je przez kilkadziesiąt lat, często stosowane są schematycznie. Ponadto wynikają z wielu nieświadomych przekonań. Aby wprowadzić stałe zmiany, trzeba zaobserwować, iż działamy według schematów, odkryć mechanizmy naszych reakcji i zobaczyć, że efekty działań opartych na tychże mechanizmach i przekonaniach są często odwrotne do oczekiwanych.
Właśnie na wprowadzanie tak głębokich zmian nastawiony jest coaching indywidualny. Proces coachingu jest procesem uświadamiania sobie przez menedżera, jakie relacje z ludźmi tworzy naprawdę — blokujące czy rozwijające. Z pomocą coacha menedżer odkrywa swój sposób spostrzegania i reagowania na świat.
Monika Hernecka, dyrektor operacyjny, Futurea SkillsCenter