Co kraj, to zimowy obyczaj

MIB
24-11-2011, 00:00

KOMENTARZ

GRZEGORZ JEZIAK

szef sprzedaży opon ciężarowych Continental Opony Polska

Polska ma 15-procentowy udział w europejskim rynku transportowym. Zawdzięcza go przede wszystkim flocie ponad 145 tys. ciężarówek uprawnionych do kursowania na międzynarodowych trasach. Wraz ze zbliżającym się końcem jesieni, przewoźnicy powinni wyposażyć swoje pojazdy kursujące po europejskich drogach w odpowiednie ogumienie dostosowane do warunków zimowych. Zwiększą w ten sposób bezpieczeństwo kierowców, przewożonego towaru, a także unikną dotkliwych kar finansowych.

Wyjeżdżając za granicę kierowcy powinni pamiętać, że zasady dotyczące wyposażenia ciężarówek w opony zimowe nie są jednakowe w całej Europie. Obowiązek stosowania ogumienia dostosowanego do warunków zimowych lub łańcuchów wprowadziły Litwa, Łotwa, Estonia, Finlandia, Słowenia, Austria, Rumunia, Słowacja oraz Czechy. Natomiast Niemcy, Szwecja i Norwegia wymagają dopasowania rodzaju opon do warunków pogodowych (śnieg, lód lub szron na drodze). We Włoszech obowiązek zmiany opon dotyczy wybranych odcinków dróg. Natomiast w Szwajcarii opony z homologacją M+S (błoto i śnieg) nie są ustawowo wymagane. Zaleca się jednak ich montaż, ponieważ jeśli dojdzie do kolizji, kierowca auta wyposażonego w opony letnie może być uznany za współwinnego, co wiąże się z poważnymi konsekwencjami.

Najbardziej restrykcyjne przepisy obowiązują w Austrii. Jeżeli przewoźnicy spełnią wymagania obwiązujące w tym kraju mogą być pewni, że ich pojazdy będą uznane za bezpieczne w większości państw europejskich. Wszystkie ciężarówki i autokary poruszające się od 1 listopada do 15 kwietnia po austriackich drogach muszą być wyposażone w opony typu M+S, na co najmniej jednej osi napędowej. Wjeżdżając do Austrii trzeba również pamiętać o zabraniu łańcuchów śnieżnych na co najmniej dwa koła na osi napędowej. Ich stosowanie obowiązuje na oznaczonych odcinkach dróg. Za nieprzestrzeganie tych przepisów grozi mandat w wysokości od 35 do 5000 EUR lub zakaz wjazdu do tego kraju.

Odpowiednie opony to jednak nie wszystko. Aby jeździć bezpiecznie w warunkach zimowych, kierowcy powinni pamiętać o prostych zasadach, które zdecydowanie zwiększą ich komfort jazdy. Przede wszystkim środek ciężkości pojazdu powinien być przesunięty maksymalnie w stronę osi napędowej. Dociśnięcie tej części ciężarówki do jezdni czterokrotnie zwiększa siłę napędową i skraca drogę hamowania. [MWA]

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MIB

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Co kraj, to zimowy obyczaj