Z badania Siemens Financial Services wynika, że ponad połowa szefów MŚP z branży przemysłowej uważa, że kluczem do osiągnięcia przewagi konkurencyjnej na rynku są produkty wysokiej jakości. 29 proc. przedsiębiorców wskazuje na najniższe ceny wyrobów (dominują wśród nich firmy z sektora spożywczego i przetwarzające tworzywa sztuczne). Dobre relacje z kontrahentami najbardziej liczą się dla 22 proc. firm z branży przemysłowej, terminowość dostaw - 20 proc., a szybkość realizacji dla 18 proc. Na właściwą współpracę ze wspomnianymi kontrahentami najczęściej zwracali uwagę przedsiębiorcy zajmujący się obróbką metali.
Nowoczesny park maszynowy
Autorzy badania podkreślają, że coraz większe znaczenie dla wielu szefów firm w budowaniu przewagi konkurencyjnej na rynku ma posiadanie nowoczesnego, zautomatyzowanego parku maszynowego.
– W porównaniu z poprzednimi edycjami badań przedsiębiorcy zwracają uwagę na coraz większą rolę inwestycji w sprzęt. Nowoczesne maszyny i urządzenia zapewniają im dużo efektywniejsze wykorzystanie surowców i są mniej energochłonne. Ponadto wpisują się w założenia zielonej transformacji przedsiębiorstw – mówi Katarzyna Kaczmarek, prezes Siemens Financial Services w Polsce.
Podkreśla, że wdrażanie nowych technologii jest szczególnie istotne dla szefów firm, którzy chcą utrzymać wysoką jakość produktów i zwiększać konkurencyjność swoich biznesów.
Weź udział w kolejnej edycji kongresu "Business Intelligence" >>
Łańcuchy dostaw
Ankietowani rzadziej niż w poprzednim badaniu wskazują na znaczenie wykwalifikowanego zespołu pracowników w działalności gospodarczej.
– Również rzadziej niż we wcześniejszych edycjach badania zwracają uwagę na przewagi konkurencyjne wynikające z łańcuchów dostaw. Jest to efekt dostosowania się firm do sytuacji panującej na rynku. We wcześniejszym badaniu średnio jedna czwarta ankietowanych wskazywała, że istotna jest terminowość i szybki czas realizacji zamówień. Natomiast teraz zwraca na to uwagę jedna piąta respondentów – zauważa Grzegorz Jarzębski, szef sprzedaży Siemens Financial Services w Polsce.
Podkreśla, że obecnie firmy funkcjonują na dynamicznie zmieniającym się rynku.
– Widać jednak gołym okiem, że wielu przedsiębiorców z branży przemysłowej dostosowało działalność gospodarczą do obecnych warunków gospodarczych i już stara się przygotować na przyszłe wyzwania – konkluduje Grzegorz Jarzębski.