W 2019 r. skategoryzowano w Polsce 105 hoteli — niemal tyle samo ile w 2018 r. (104 hotele). Z tej liczby 21 działa pod marką krajowej lub międzynarodowej sieci. Łącznie na rynek wprowadzono ponad 6,6 tys. pokoi z 12,9 tys. miejsc noclegowych. Prawie 40 proc. nowych hoteli powstało w miastach wojewódzkich — najwięcej w Warszawie, Krakowie i Wrocławiu. Po podliczeniu danych z urzędów marszałkowskich analitycy firmy doradczej Pro Value podali, że w kraju funkcjonują dziś 2844 skategoryzowane hotele z ponad 141 tys. pokoi i 281 tys. miejsc noclegowych.
— W Polsce utrzymuje się wysokie tempo przyrostu bazy hotelowej, co jest szczególnie widoczne w największych miastach wojewódzkich i najpopularniejszych miejscowościach wypoczynkowych — mówi Jacek Kozioł, partner w Pro Value.
Aby zobrazować skalę zmian, przytoczył procentowy przyrost liczby hoteli. I tak: od 2011 r. podaż hoteli w Polsce wzrosła o około 35 proc. W Warszawie wzrost wyniósł 68 proc., w Trójmieście 60 proc., we Wrocławiu 42 proc., a w Krakowie 30 proc. Na najbliższe lata zapowiedziano kolejne otwarcia — tylko w Warszawie w obiektach w budowie i w planach znajduje się 6 tys. pokoi, a w Krakowie 3 tys., z czego większość ma funkcjonować pod międzynarodowymi i krajowymi markami.
— Nie można przewidzieć, jaka część z tych projektów zostanie zrealizowana, gdyż wielu inwestorów jest na etapie pozyskiwania pozwoleń, negocjacji warunków finansowania czy uzgadniania zapisów umów operatorskich. Niektórzy w świetle rosnącej presji na kosztową stronę operacyjną hoteli dokonują ponownej oceny rentowności inwestycji — zastrzega Jacek Kozioł.
Najciekawsze otwarcia
Zadaniem Karola Webera, eksperta hotelowego i autora bloga enjoyyourstay.pl, najciekawsze otwarcie w 2020 r. to Nobu Hotel Warsaw — czwarty w Europie obiekt marki znanej z oryginalnych restauracji. Marka Nobu Hotels należy do słynnego aktora Roberta De Niro i jego wspólników — Meira Tepera, producenta filmowego, i Nobu Matsuhisę, cenionego szefa kuchni. Hotel będzie połączeniem starej kamienicy dawnego hotelu Rialto z nowoczesnym budynkiem. Inwestorem jest spółka Tacit Investment.
— Otwarcie zaplanowane na II kw. roku budzi w Polsce emocje związane przede wszystkim ze spodziewanym udziałem Roberta De Niro, ale też sama marka, określana jako lifestyle’owa, a zarazem premium, przyciąga uwagę koneserów — mówi Karol Weber.
Wśród ciekawych otwarć wymienia też m.in. kompleks hotelowy dwóch marek z sieci InterContinental Hotels Group — trzygwiazdkowy Holiday Inn Express z 218 pokojami oraz czterogwiazdkowy Crowne Plaza powstający w The Warsaw Hub (deweloper Ghelamco, otwarcie w III kw.) czy pięciogwiazdkowy Nosalowy Park Hotel & SPA w Zakopanem (inwestorem jest grupa hotelowa Nosalowy, otwarcie zaplanowano na I kw.). W tym ostatnim hotelu jedną z atrakcji ma być również kuchnia. Będzie w nim działać Heart by Amaro — autorska restauracja Wojciecha Modesta Amaro, zdobywcy pierwszej gwiazdki Michelin w Polsce.
Polak w podroży
Z badania zleconego przez firmę doradczą CBRE wynika, że w 2019 r. 48 proc. Polaków spędziło co najmniej jedną noc w hotelu w Polsce. Główny cel pobytu to wypoczynek — wskazuje tak 75 proc. respondentów, 13 proc. korzysta z hoteli w podróżach biznesowych, a 10 proc. i prywatnie, i służbowo. W związku z tym że z oferty hotelowej zdecydowanie częściej korzystają prywatnie niż służbowo, średnia długość pobytu to najczęściej 2-3 noce (wskazuje tak 54 proc. nocujących w hotelach). Na jedną noc w hotelu decyduje się tylko 15 proc., a co czwarty respondent spędza więcej niż 4 noce. — Od 2009 r. liczba udzielonych noclegów w hotelach w Polsce rośnie. Z danych GUS wynika, że tylko od stycznia do października 2019 r. liczba udzielonych noclegów przekroczyła 38,2 mln, co stanowi wzrost o 6,7 proc. rok do roku. Z naszych prognoz wynika, że cały rok zakończył z rekordowym wynikiem zbliżonym do 45 mln noclegów. W 2018 r. hotele udzieliły 42 mln noclegów, a rok wcześniej 39 mln — mówi Rafał Rosiejak, dyrektor działu hotelowego w CBRE.
290 mln EUR Tyle według JLL wydali w 2019 r. inwestorzy na nieruchomości hotelowe.