Columbus Polska znika z rynku

Duńczycy wycofują się w kiepskim stylu. Ich preferowanym partnerem w Polsce ma być spółka z NewConnect.

W środę duńska firma informatyczna Columbus poinformowała o zaprzestaniu działalności polskiego oddziału. Komunikat pojawił się dzień po tym, gdy zapytaliśmy szefa duńskiej spółki i zarazem prezesa polskiego oddziału o sytuację firmy.

— Pracowaliśmy z determinacją, by poradzić sobie z zaprzestaniem działalności w sposób optymalny dla naszychpracowników, klientów i akcjonariuszy — zapewnia w komunikacie Thomas Honore, prezes Columbusa. Odpowiedzi na nasze pytania nie otrzymaliśmy. Abigail Josephsen, menedżer ds. komunikacji Columbusa, odesłała nas do treści komunikatu. Columbus szczyci się na stronie internetowej promowaniem etycznych praktyk biznesowych. „Staramy się tworzyć bezpieczne i zdrowe środowisko pracy. Ponadto chcemy stworzyć wysokiej jakości i stymulujące warunki pracy dla wszystkich pracowników na całym świecie” — czytamy na stronie Columbusa.

Wedle naszych informacji, zamknięcie polskiego oddziału odbyło się jednak w sposób daleki od „optymalnego”. Przed Wielką Nocą wszyscy pracownicy Columbus Polska mieli po prostu złożyć oświadczenia o rozwiązaniu umów o pracę z uwagi na niewypłacanie im wynagrodzeń. Sprawy nie chciał też komentować Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK). Columbus Polska otrzymał kontrakt na wdrożenie systemu Microsoft Dynamics AX. Jak wygląda jego realizacja? Dobre pytanie. — Bank Gospodarstwa Krajowego analizuje sytuację. Na podstawie wyniku będzie

podejmował decyzje — informuje biuro prasowe BGK. Nieco rozmowniejszy był polski Microsoft.

— Mieliśmy świadomość pewnych zatorów płatniczych w stosunku do nas. Nie wiedzieliśmy o zamiarze wygaszenia działalności Columbusa. Będziemy jednak w stanie szybko przenieść obsługę klientów do innych partnerów — zapewnia Marek Zaleski z Microsoftu.

Według naszego źródła, problemy Columbus Polska miały być związane z wdrożeniem w BGK. Jego zdaniem, duńska centrala Columbusa nie zapewniła polskiej spółce środków obrotowych na realizację podpisanejw 2011 r. umowy, co miało spowodować utratę płynności. Pod koniec 2012 r. kierownictwo Columbusa miało rozpocząć realizację planu naprawczego, polegającego na połączeniu Columbus Polska z inną polską firmą o podobnym profilu działalności. Rozmowy na ten temat prowadzono z Xplus, notowanym na NewConnect. Prezes Karol Sudnik nie chciał tego potwierdzić. Z komunikatu duńskiego Columbusa wynika jednak, że Xplus będzie „preferowanym partnerem i franczyzobiorcą” Columbusa. Na ten temat prezes Xplusa też nie chciał rozmawiać.

Na stronie internetowej pojawiła się jedynie informacja, że Xplus „deklaruje pełną gotowość do świadczenia usług do tej pory realizowanych w Państwa firmie przez Columbus Polska”. Xplus miał w 2012 r. 14 mln zł przychodów i 2,7 mln zł zysku netto. Columbus zanotował w tym czasie 892,5 mln DKK przychodów (501,6 mln zł) i 100 tys. DKK zysku netto (56,2 tys. zł). Przychody Columbus Polska nie przekraczały 10 mln zł. Według raportu rocznego duńskiej grupy, na koniec 2012 r. Columbus Polska zatrudniał 37 osób.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Kosiński

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Inne / Columbus Polska znika z rynku