Cross Country: luksus na drodze i w terenie

Julia Kafka
20-10-2000, 00:00

Cross Country: luksus na drodze i w terenie

Do niedawna szwedzki przemysł motoryzacyjny szczycił się najbezpieczniejszymi samochodami. Obecnie skandynawscy inżynierowie starają się tworzyć pojazdy, które łączą w sobie komfort i użyteczność. Model Cross Country potwierdza, że potrafią to robić z powodzeniem

Szwedzki koncern samochodowy Volvo jest znany przede wszystkim jako producent aut rodzinnych i luksusowych. Do niedawna marka ta była symbolem komfortu i bezpieczeństwa. Model Cross Country oferuje ponadto kierowcy możliwość jazdy terenowej, ponieważ auto ma większy poprzeczny prześwit niż standardowe modele, czyli jest po prostu wyżej zawieszone. Efektem wprowadzenia tej innowacji jest pojazd nie będący już standardowym autem osobowym, ale jeszcze nie terenowy. Samochód został zaprojektowany z myślą o kierowcach, którzy nie zmieniając auta chcą zaraz po pracy wybrać się do lasu lub inne trudno dostępne tereny, bez obawy, że utkną na bezdrożach, a jednocześnie chcą podróżować w komfortowych warunkach.

Luksus przede wszystkim

Volvo Cross Country zostało zbudowane na bazie połączenia flagowej limuzyny koncernu — modelu S80 oraz typowego kombi V70. Należy przyznać, że połączenie to wypadło bardzo udanie i szwedzcy inżynierowie mają powody do dumy. Wnętrze pojazdu nie pozostawia żadnych wątpliwości, że jedzie się autem komfortowym. W skład bogatego wyposażenia weszły bowiem wszystkie modne ostatnio w motoryzacyjnym świecie dodatki. Skórzane siedzenia, klimatyzacja, odtwarzacz CD oraz system nawigacji satelitarnej, który w razie potrzeby może służyć za mały telewizorek. Czy można chcieć więcej. Niestety, na środkowej konsoli umieszczono tak dużą ilość przycisków i przełączników, że w pierwszej chwili kierowca może być nią wprost oszołomiony. Elementem różniącym Volvo Cross Country od S80 jest z pewnością uchwyt dla osoby siedzącej obok kierowcy, umieszczony pomiędzy fotelami, a przypominający miniaturę relingu dachowego.

Bezpieczeństwo

O tym, że szwedzkie samochody są bezpieczne, wiadomo już od dawna, jednak inżynierowie z pracowni Volvo nie przestają projektować coraz to nowszych i lepszych systemów asekuracji. Cross Country przejął wiele elementów z modelu V70. Auto ma kilka poduszek powietrznych, kurtyny, które mają chronić pasażerów przy uderzeniach w bok pojazdu. Jak przystało na koniec tysiąclecia, samochód został nafaszerowany elektroniką. Pewną nowość stanowią czujniki dostosowujące moment otwarcia poduszki powietrznej i stopień jej wypełnienia do siły zderzenia. Jeszcze inny procesor uruchamia poduszkę nawet przy małym zderzeniu, w momencie kiedy „stwierdzi”, że nie zostały zapięte pasy bezpieczeństwa.

Dużym atutem tego modelu Volvo jest z pewnością układ napędowy. Pojazd ze stałym napędem na cztery koła sam reguluje moc przenoszoną na przednią lub tylną oś w zależności od terenu, w jakim auto się porusza. Dzięki temu jazda po piasku lub po błocie nie stanowi żadnego problemu, a kierowca stale utrzymuje panowanie nad pojazdem. Ekipa projektowa Volvo nie przyłożyła się jednak do układu hamulcowego, ponieważ droga hamowania ważącego ponad 1,5 tony auta jest trochę za długa.

Świadomość posiadania

Cross Country sprawdza się i jako luksusowa limuzyna i jako auto terenowe. Dla przeciętnego użytkownika dróg czynnikiem, który zmieni chęć jego posiadania w zwykłe marzenie będzie z pewnością cena oraz dość wysokie koszty eksploatacji samochodu. Jeśli chodzi o pierwszy aspekt, to spory udział w kreowaniu ceny auta ma fiskus, bo np. w Niemczech model Cross Country można kupić o 60 tys. zł taniej niż w Polsce. Tam auto kosztuje około 200 tys. zł, a nie jak u nas ponad 250 tys. zł.

Mówiąc o wysokich kosztach utrzymania należy pamiętać, że samochód wyposażony jest w 200-konny silnik z turbosprężarką. Ta jednostka napędowa pozwala rozpędzać pojazd ważący ponad 1700 kg prawie w sportowym tempie. Jednak zużycie paliwa potwierdza opinię, że Cross Country to auto dla wąskiego grona kierowców z grubymi portfelami.

Julia Kafka

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Julia Kafka

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Cross Country: luksus na drodze i w terenie