CSI to nowy termin w konsultingu

Borys Stokalski
21-03-2007, 00:00

Rozwój technologii informacyjnych w najbliższych dekadach XXI wieku w istotny sposób wpłynie na kształt współczesnej gospodarki. Wpływ ten przejawia się z jednej strony rosnącą „przejrzystością” wszechobecnej, coraz bardziej inteligentnej infrastruktury informacyjnej. W tym sensie technologia przestaje być wyróżnikiem strategii, a staje się po prostu częścią otaczającego nas świata. Z drugiej jednak strony, rozwój wykorzystujących ją usług staje się dziś jednym z kluczowych obszarów konkurowania, prowadząc w wielu przypadkach do radykalnych transformacji branż — takich jak transformacja branży telekomunikacyjnej na skutek konwergencji mediów.

Tak jak gospodarka industrialna była gospodarką masowej produkcji, tak gospodarka wiedzy staje się na naszych oczach gospodarką masowej innowacyjności. Potwierdzają to badania przeprowadzone wśród ponad 100 międzynarodowych firm przez Infovide-Matrix i Cutter Consortium. Rozwiązania pozwalające na skuteczne wdrażanie innowacji produktowych, usługowych czy organizacyjnych stają się w rezultacie kluczowymi narzędziami transformacji biznesu.

Zjawiska te wymagają nowego podejścia do pracy z klientami — również od dostawców usług. Obok tradycyjnych ról doradców, producentów oprogramowania czy integratorów konsolidujących ofertę rynku IT dla odbiorców pojawia się rosnący popyt na usługi integratorów wiedzy — firm usługowych klasyfikowanych przez analityków rynku jako Consulting & Solution Implementation Services. Z jednej strony muszą być oni wiarygodnymi współtwórcami koncepcji innowacji biznesowych — nowych metod organizowania działalności gospodarczej, eksplorujących przestrzeń tworzoną przez rozwój technologii. Z drugiej zaś — klienci wymagają również tego, aby firma tworząca taką koncepcję była gotowa wziąć odpowiedzialność za jej wdrożenie. Jest to szczególnie ważne w sytuacji, kiedy źródłem innowacji biznesowej jest innowacyjna architektura lub technologia. Niezbędna staje się integracja wiedzy — biznesowej, zarządczej i technologicznej — oraz zdolność do optymalnego jej wykorzystania z pożytkiem dla klienta.

Upraszczając można powiedzieć, że tradycyjne firmy doradcze oferują repertuar sprawdzonych praktyk zarządzania, zaś tradycyjni integratorzy IT — zdolność do rutynowego wdrażania złożonych rozwiązań informatycznych. Integratorzy wiedzy są partnerami towarzyszącymi klientowi w całym „łańcuchu innowacji” — od idei po zaimplementowaną, przynoszącą efekt biznesowy zmianę w działaniu organizacji.

Borys Stokalski

wiceprezes Infovide-Matrix

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Borys Stokalski

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Technologie / CSI to nowy termin w konsultingu