CSR nabiera coraz większego znaczenia

BEATA JAROSZ wiceprezes GPW
opublikowano: 12-03-2013, 00:00

Komentarz partnera rankingu

Ranking Giełdowa Spółka Roku ma kilkunastoletnią tradycję, a Giełda Papierów Wartościowych wspiera tę inicjatywę od wielu lat. Miała także sama zaszczyt znaleźć się wśród jego laureatów. Przy okazji kolejnej edycji tego przedsięwzięcia warto jednak zwrócić uwagę na kryterium, które w sposób bezpośredni nie jest jeszcze brane pod uwagę przez uczestników rankingu, jakim jest społeczna odpowiedzialność biznesu (corporate social responsibility — CSR).

None
None

Społecznie odpowiedzialny, zrównoważony biznes przejawia się w długofalowej, usystematyzowanej działalności spółki mającej na celu realizacje własnej strategii biznesowej z uwzględnieniem potrzeb grup interesariuszy firmy. Odpowiedzialny, zyskowny biznes w XXI wieku nie jest w stanie rozwijać się kosztem otoczenia, bez uwzględniania jego interesów.

CSR w znacznym stopniu jest już doceniany przez spółki notowane na warszawskim parkiecie. Coraz częściej jest także brany pod uwagę również przez inwestorów, analityków czy doradców inwestycyjnych. Z punktu widzenia spółek publicznych, dla których akcjonariusze są jedną z najważniejszych grup interesariuszy, związek pomiędzy ładem informacyjnym, ładem korporacyjnym, działaniami CSR a wynikami finansowymi spółek i ich pozycją na rynku jest dostrzegalny, choć pewnie wciąż często trudny do zmierzenia.

Trendy na świecie pokazują jednak, że inwestorzy coraz częściej w swoich decyzjach inwestycyjnych uwzględniają czynniki wykraczającepoza raportowanie finansowe i poszukują szerszej informacji na temat działalności firmy. Analitycy coraz baczniej przyglądają się raportom CSR i uwzględniają wpływ czynników pozafinansowych, takich jak czynniki środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego (ang. ESG) na wycenę spółek.

Wiedzą to największe koncerny globalne, ale także spółki notowane na GPW, choćby te, które tworzą skład obliczanego przez GPW od 2009 r. indeksu spółek społecznie odpowiedzialnych — RESPECT Index. Coraz szersze grono spośród nich buduje strategie CSR, często czyniąc ją częścią. Warto poszerzyć kryteria oceny spółek w rankingu o społeczną odpowiedzialność biznesu. Poddaję to pod rozwagę organizatorów konkursu, jednocześnie gratulując tegorocznym laureatom.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: BEATA JAROSZ wiceprezes GPW

Polecane