Czytasz dzięki

CSR nabiera coraz większego znaczenia

BEATA JAROSZ wiceprezes GPW
opublikowano: 12-03-2013, 00:00

Komentarz partnera rankingu

Ranking Giełdowa Spółka Roku ma kilkunastoletnią tradycję, a Giełda Papierów Wartościowych wspiera tę inicjatywę od wielu lat. Miała także sama zaszczyt znaleźć się wśród jego laureatów. Przy okazji kolejnej edycji tego przedsięwzięcia warto jednak zwrócić uwagę na kryterium, które w sposób bezpośredni nie jest jeszcze brane pod uwagę przez uczestników rankingu, jakim jest społeczna odpowiedzialność biznesu (corporate social responsibility — CSR).

Społecznie odpowiedzialny, zrównoważony biznes przejawia się w długofalowej, usystematyzowanej działalności spółki mającej na celu realizacje własnej strategii biznesowej z uwzględnieniem potrzeb grup interesariuszy firmy. Odpowiedzialny, zyskowny biznes w XXI wieku nie jest w stanie rozwijać się kosztem otoczenia, bez uwzględniania jego interesów.

CSR w znacznym stopniu jest już doceniany przez spółki notowane na warszawskim parkiecie. Coraz częściej jest także brany pod uwagę również przez inwestorów, analityków czy doradców inwestycyjnych. Z punktu widzenia spółek publicznych, dla których akcjonariusze są jedną z najważniejszych grup interesariuszy, związek pomiędzy ładem informacyjnym, ładem korporacyjnym, działaniami CSR a wynikami finansowymi spółek i ich pozycją na rynku jest dostrzegalny, choć pewnie wciąż często trudny do zmierzenia.

Trendy na świecie pokazują jednak, że inwestorzy coraz częściej w swoich decyzjach inwestycyjnych uwzględniają czynniki wykraczającepoza raportowanie finansowe i poszukują szerszej informacji na temat działalności firmy. Analitycy coraz baczniej przyglądają się raportom CSR i uwzględniają wpływ czynników pozafinansowych, takich jak czynniki środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego (ang. ESG) na wycenę spółek.

Wiedzą to największe koncerny globalne, ale także spółki notowane na GPW, choćby te, które tworzą skład obliczanego przez GPW od 2009 r. indeksu spółek społecznie odpowiedzialnych — RESPECT Index. Coraz szersze grono spośród nich buduje strategie CSR, często czyniąc ją częścią. Warto poszerzyć kryteria oceny spółek w rankingu o społeczną odpowiedzialność biznesu. Poddaję to pod rozwagę organizatorów konkursu, jednocześnie gratulując tegorocznym laureatom.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: BEATA JAROSZ wiceprezes GPW

Polecane