CSR w Polsce zatacza coraz szersze kręgi

opublikowano: 28-03-2019, 22:00

Aż o 30 proc. wzrosła w ciągu ostatniego roku liczba realizowanych przez polskie firmy praktyk związanych ze społeczną odpowiedzialnością.

Wśród polskich przedsiębiorców jest coraz większa świadomość profitów płynących z CSR (ang. Corporate Social Responsibility — społeczna odpowiedzialność biznesu). W ciągu ostatnich 12 miesięcy lawinowo wzrosła liczba przedsiębiorców, którzy dobrowolnie wprowadzają do podstawowej działalności praktyki przynoszące korzyści m.in. dla pracowników, środowiska i regionu.

W najnowszej, 17. już odsłonie największego w Polsce przeglądu CSR, czyli raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”, przygotowanego przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu (FOB), znalazło się 1549 praktyk. To o 359 więcej niż w poprzedniej edycji, co oznacza wzrost aż o 30 proc. Oczywiście jest to też rekord pod względem liczby praktyk w dotychczasowych raportach.

Mniejsze ryzyko

— Obserwujemy bardzo dynamiczny rozwój społecznej odpowiedzialności biznesu. Powyższy trend bardzo nas cieszy.Rezultat ten to składowa wielu czynników. Pojawiają się inicjatywy i regulacje prawne na poziomie międzynarodowym i krajowym, skłaniające firmy do większej aktywności na polu CSR. Jedną z nich są Cele Zrównoważonego Biznesu — a włączanie się biznesu będzie przyspieszać proces ich osiągnięcia. CSR zawdzięca rozwój także stawianym przez partnerów biznesowych wymogom dostarczania informacji również z działalności niefinansowej spółki, co potwierdza m.in. mniejsze ryzyko reputacyjne i finansowe związane z firmą — zwraca uwagę Marzena Strzelczak, dyrektorka generalna FOB.

Wśród 1549 praktyk jest 826 nowych — zgłaszanych po raz pierwszy (w poprzedniej edycji było ich 639) — oraz 723 długoletnich, czyli takich, które opisane zostały we wcześniejszych edycjach i były kontynuowane w 2018 r. (w ubiegłym roku było ich 551). W tym roku w raporcie znalazły się praktyki realizowane przez 229 firm (poprzednia edycja — 177). Eksperci zwracają uwagę również na wzrost liczby firm z sektora MŚP — o 10 (do poziomu 60 organizacji).

Pomagają lokalnie

Działania CSR realizowane przez firmy zostały podzielone na siedem obszarów: ład organizacyjny,prawa człowieka, środowisko, uczciwe praktyki operacyjne, zagadnienia konsumenckie, praktyki z zakresu pracy oraz zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej. Jak co roku najwięcej działań było prowadzonych w kategoriach zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej (601 działań), praktyki z zakresu pracy (417) i środowisko (235). Warto odnotować, że po raz pierwszy w historii raportu to nie prawa człowieka, ale uczciwe praktyki operacyjne były najmniej reprezentowanym obszarem.

— Warto zwrócić uwagę na to, że CSR staje się niezastąpionym narzędziem w coraz silniejszejrywalizacji o przyciągnięcie i utrzymanie pracowników, co pokazuje wzrost liczby praktyk w obszarze dotyczącym miejsca pracy o ponad 30 proc. To główne czynniki, ale z pewnością niejedyne, bo warto pamiętać o zwiększającej się świadomości konsumentów, kluczowych inicjatywach, jak np. COP24, czy aktywności ogólnopolskiej i regionalnej organizacji pozarządowych na tym polu — zwraca uwagę Marzena Strzelczak.

Szefostwo Forum Odpowiedzialnego Biznesu ogłosiło termin tegorocznych 8. Targów CSR. Odbędą się one 16 kwietnia w EXPO XXI w Warszawie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwester Sacharczuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

CSR