Żabka idzie na GPW

Kamil ZatońskiKamil Zatoński
opublikowano: 2024-09-23 08:30

Grupa Żabka ogłosiła zamiar przeprowadzenia pierwszej oferty publicznej (IPO).

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

To, o czym spekulowano od kilku miesięcy, stanie się faktem. Spółka ogłosiła intencję przeprowadzenia oferty i wejścia na GPW, ale na razie nie ujawniono parametrów, a także harmonogramu.

Wiadomo, że akcje będzie sprzedawać jedynie główny akcjonariusz - CVC - a oferta skierowana będzie do inwestorów instytucjonalnych w różnych jurysdykcjach oraz do inwestorów indywidualnych w Polsce.

"Oferta publiczna umożliwi akcjonariuszom sprzedającym częściową realizację ich inwestycji w Grupa Żabka. Ponadto, w opinii kadry zarządzającej, przeprowadzenie pierwszej oferty publicznej pozwoli na uzyskanie lepszego dostępu do krajowych i międzynarodowych rynków kapitałowych w przypadku wystąpienia zapotrzebowania na pozyskanie kapitału w przyszłych okresach, w szczególności w związku z finansowaniem potencjalnych transakcji fuzji i przejęć" - podano.

W czerwcu agencja Bloomberg, powołując się na anonimowe źródła, informowała, że wartość oferty może wynieść 4-6 mld zł, a wycena firmy to 30-32 mld zł. Z nieoficjalnych informacji PB wynika jednak, że oferta może być znacznie większa i sięgnąć kilkunastu miliardów, co zwiększyłoby szanse na szybki awans spółki do WIG20.

Wyniki Żabki

W 2023 r. przychody spółki wzrosły o 24 proc. do 19,8 mld zł, przy czym wzrost LFL (sprzedaż porównywalna) sięgnął 10,8 proc. Skorygowana EBITDA wzrosłą o 17 proc. do 2,83 mld zł.

W I półroczu 2024 przychody wzrosły o 21,5 proc. do 11,1 mld zł, a wzrost LFL wyniósł 10,3 proc. Skorygowana EBITDA wzrosła o 33,5 proc. do 1,4 mld zł.

Spółka oczekuje w trzecim kwartale dynamiki wzrostu sprzedaży porównywalnej LFL w górnej części przedziału średnich wartości jednocyfrowych, ze względu na efekt wysokiej bazy, w tym pozytywny wpływ warunków pogodowych w trzecim kwartale 2023 r. W całym 2024 r. spółka oczekuje wysokiego jednocyfrowego wzrostu sprzedaży porównywalnej (7,5-9 proc).

Celem grupy jest wzrost skorygowanej marży EBITDA.

"W perspektywie średnioterminowej ma ona dążyć do górnej granicy przedziału 12-13 proc. Spółka oczekuje przyspieszenia wzrostu marż w perspektywie krótkoterminowej, w związku z normalizacją cen energii oraz rosnącym efektem skali" - dodano.

W 2024 r. ma być otwartych około 11000 sklepów, a w perspektywie średnioterminowej spółka zakłada otwieranie ponad 1000 sklepów rocznie w Polsce i Rumunii.