Spółka R22, bo pod taką nazwą do 2023 r. funkcjonował cyber_Folks, na warszawskiej giełdzie pojawiła się pod koniec 2017 r. Początki nie były łatwe, bo 12 miesięcy później kurs był niżej niż na premierowej sesji, ale później zaczął się marsz w górę, który trwa do dziś. Kurs jest niemal osiem razy wyższy niż cena emisyjna w IPO, a do czołówki rankingu Giełdowa Spółka Roku firma kierowana przez Jakuba Dwernickiego wskoczyła w 2020 r., kiedy zajęła szóste miejsce. W 2022 r. była na czwartym, a w 2023 awansowała na drugie miejsce podium i utrzymała tę pozycję także w najnowszej edycji rankingu PB.
Vercom ma krótszą historię giełdową (notowany jest od 2021 r.), a jego akcje jeszcze nie dały zarobić tyle ile walory głównego akcjonariusza (do cyber_Folksa należy 50,01 proc. akcji), ale rozwój spółki został dostrzeżony przez ekspertów i nagrodzony już w 2023 r. piątym miejscem w rankingu GSR. W zestawieniu za ubiegły rok spółka kierowana przez Krzysztofa Szyszkę awansowała na trzecie miejsce.
- Vercom łączy dynamiczny wzrost organiczny ze zwiększaniem rentowności operacyjnej i akwizycjami. W zeszłym roku cyber_Folks przejął Shopera, a na tym ambicje zarządu na pewno się nie kończą. Rynek liczy także na kolejne przejęcia Vercomu – mówi jeden z analityków zajmujących się spółkami.
W rankingu eksperci docenili cyber_Folksa przede wszystkim za innowacyjność. W tej kategorii spółka zajęła drugie miejsce. Vercom znalazł się na na trzeciej pozycji w kategorii perspektywy rozwoju oraz na czwartej, w której eksperci oceniali jakość relacji z inwestorami.
Shoper dołączył do grupy
Pod koniec stycznia UOKiK wyraził zgodę, aby cyber_Folks przejął 49,9 proc. akcji Shopera za 547,5 mln zł. Transakcja jest finansowana długiem, a spółka jest otwarta na kolejne przejęcia i bierze pod uwagę emisję akcji.
- Od wielu lat rozwijamy się dzięki finansowaniu dłużnemu. Skala naszych projektów rośnie, więc chcemy mieć możliwość elastycznego pozyskiwania kapitału. Emisja akcji nie jest naszym priorytetem – jako akcjonariusz spółki sam preferuję inne rozwiązania. Jednak jeśli pojawi się wyjątkowo atrakcyjna inwestycja, chcemy mieć możliwość jej realizacji – mówił Jakub Dwernicki, prezes cyber_Folksa.
Spółka, która zaczynała od hostingu, obecnie oferuje także zaawansowane rozwiązania z zakresu telekomunikacji, wielokanałowej komunikacji marketingowej oraz transakcyjnej. Shoper dołoży do tego zestawu gotowe oprogramowanie dla zakładających i prowadzących sklepy internetowe.
- Spółka wykorzystała okazję, by poszukać synergii i przejąć potencjalnego konkurenta, bo sama coraz mocniej wchodzi w e-commerce. Shoper może także stać się odskocznią do dalszej ekspansji międzynarodowej – mówi jeden z analityków.
Pierwsze efekty kupna Shopera cyber_Folks pokaże w raporcie za I kwartał 2025 r. Organiczny rozwój w poprzednim roku i tak przyniósł niezłe rezultaty - przychody spółki wzrosły o 37 proc. do 657 mln zł, skorygowana EBITDA o 25 proc. do 176 mln zł, a zysk netto o 60 proc. do 71,6 mln zł. W programie motywacyjnym zapisano dalszy dynamiczny wzrost wyników - nie są to oficjalne prognozy, ale pokazują, jak szybko firma chciałaby się rozwijać. W 2024 r. wynik EBITDA był o 6,6 proc. lepszy od celu z programu motywacyjnego.
- Zakładamy, że w 2025 r. osiągniemy 220 mln zł EBITDA, w 2026 r. 265 mln zł, a w 2027 r. chcemy osiągnąć 310 mln zł EBITDA bez uwzględniania przejęcia Shopera – mówił Robert Stasik, dyrektor finansowy spółki.
Vercom wciąż szuka celu
Choć to cyber_Folks jest wyżej w rankingu i formalnie jest jednostką dominującą w grupie, to jego wycena na giełdzie (około 2,1 mld zł) jest niższa niż Vercomu (2,6 mld zł). Spółka kierowana przez Krzysztofa Szyszkę w 2024 r. osiagnęła mniej więcej trzy razy wyższe przychody i o 60 proc. wyższy wynik EBITDA. Wynik ten od wejścia na giełdę w 2021 r. rósł średniorocznie o 35 proc.
- Myślę, że trend wzrostowy będzie utrzymany, pytanie tylko, w jakim tempie uda się rosnąć organicznie. Spółka chwaliła się, że obsługuje małe i średnie przedsiębiorstwa po migracji klientów FreshMaila na platformę MailerLite. Platforma, którą Vercom przejął w 2022 r., generuje już połowę wyniku EBITDA. Inwestorzy czekają obecnie na kolejną akwizycję, która pozwoliłaby na przyśpieszenie organicznego rozwoju – mówi jeden z analityków.
Zarząd spółki zadeklarował, że jest w stanie wydać nawet 1 mld zł na akwizycje ze środków własnych oraz finansowania dłużnego, aby zwiększyć poziom EBITDA o 70 mln zł do 2028 r. Do pierwszego przejącia miałoby dojść jeszcze w tym roku.
- Nie zamierzamy zwalniać tempa, bo przed nami ambitny cel – osiągnięcie co najmniej 300 mln zł EBITDA do 2028 r. dzięki rozwojowi organicznemu oraz przejęciom. Oznacza to prawie trzykrotne zwiększenie skali działalności w ciągu najbliższych czterech lat – mówił Krzysztof Szyszka, prezes Vercomu.
- Vercom ma środki i chęć na przejęcia, ale problemem jest znalezienie celu, który będzie pasował do spółki. To jest trochę trudniejsze niż w przypadku cyber_Folksa – Shoper był publicznym podmiotem, a członkowie zarządów się znali. Vercom tymczasem szuka celu za granicą, aby kupić konkretną technologię i bazę klientów, którą można zintegrować. Poprzeczka po MailerLite jest dość wysoko postawiona, a na pewno spółka chce sprostać oczekiwaniom – mówi drugi analityk.
cyber_Folks | Vercom | |
ocena ogólna | 2 | 3 |
kompetencje zarządu | 7 | 11 |
innowacyjność produktów i usług | 2 | 10 |
relacje z inwestorami | 17 | 4 |
perspektywy rozwoju | 8 | 3 |
sukces w 2024 r. | 12 | 22 |