Cyfrowe życie galerii

opublikowano: 27-02-2017, 22:00

Centra handlowe otwierają się na nowinki technologiczne. Powód do zadowolenia mają nie tylko klienci

Pierwsze galerie handlowe w Polsce powstały w latach 90. XX w. Od tamtego czasu wiele się zmieniło. Jak pokazują wyniki badania agencji SW Research, już w 2013 r. niemal 70 proc. Polaków odwiedzało takie miejsca przynajmniej raz w miesiącu. Można przypuszczać, że dziś odsetek ten jest jeszcze wyższy, a jednym z magnesów są nowoczesne technologie, które nie tylko zwiększają wygodę zakupów i dostarczają wrażeń, ale też pełnią funkcję edukacyjną.

Wirtualny przewodnik

Centrum handlowe Posnania w stolicy Wielkopolski oferuje klientom usługę geolokalizacji, która ułatwia poruszanie się po budynku.

— Ułożyliśmy ponad 200 km kabli światłowodowych, docierając do każdego z 300 punktów handlowo-usługowych. Nasza sieć połączyła też 350 punktów dostępowych do sieci WiFi, z których mogą korzystać klienci Posnanii — wyjaśnia Tomasz Kołodziejczyk, dyrektor sprzedaży B2B w Netia.

Specjalna aplikacja, której nie trzeba pobierać na telefon, aktywuje się automatycznie i kieruje odwiedzających do wybranego punktu sprzedaży, pokazując dystans i szacowany czas przejścia. Wskazuje również klientom najlepszą drogę do miejsca parkingowego. Geolokalizacja może też służyć właścicielowi centrum i najemcom jako narzędzie marketingowe. Ułatwi komunikację z klientami i pozwoli prowadzić spersonalizowane kampanie. Odwiedzający mogą np. otrzymywać powiadomienia o wydarzeniach w centrum i promocjach w poszczególnych sklepach. Usługa oferuje także tzw. mapy ciepła, które pozwalają m.in. analizować ruch w galerii i obserwować miejsca, w których gromadzi się najwięcej odwiedzających. Nowoczesne technologie śmiało wkroczyły także do centrum handlowego Focus Mall Bydgoszcz.

W kinie Cinema City otwarto salę wyposażoną w technologię 4DX, która pozwala odczuwać aż 24 rodzaje efektów specjalnych. Podczas seansu można poczuć chłód opadającej mgły, podmuch powietrza i zapach prochu z eksplozji, świst świetlnego miecza czy szalejącą burzę z piorunami. To możliwe dzięki zainstalowanym systemom nawiewu, dyszom wodnym, nagłośnieniu i stroboskopom. Atrakcją są też ruchome fotele, zsynchronizowane z toczącą się na ekranie akcją.

— 4DX to rewolucyjna technologia, która działa na wszystkie zmysły widza i wciąga go w sam środek zawrotnej akcji filmowej. Dzięki jej wprowadzeniu wzbogacamy ofertę Focus Mall Bydgoszcz o propozycję najwyższej jakości rozrywki z wykorzystaniem najnowszych rozwiązań projekcyjnych i dźwiękowych — zapewnia Gregory Pertus, dyrektor Focus Mall Bydgoszcz.

Młodzi mają głos

Do upowszechnienia nowoczesnych rozwiązań technologicznych w galeriach przyczyniają się zmiany oczekiwań pokolenia milenialsów, które ceni wygodę podczas zakupów, a ponadto wymaga spersonalizowanej oferty i szybkiej reakcji na jego potrzeby. — Przywiązani do nowych technologii milenialsi stanowią znaczną część klientów galerii handlowych. To pokolenie, które ma tendencje do łączenia różnych metod dokonywania zakupów, kupuje w kanałach on- i offline. Z tej przyczyny przestrzeń nowoczesnych galerii handlowych musi być zaaranżowana tak, by integrować te kanały i móc zaoferować „igrekom” pozytywne doświadczenia zakupowe — komentuje Tatiana Spencer, partner w firmie Aspenn, działającej na rynku nieruchomości komercyjnych.

Odpowiedzią na oczekiwania młodych konsumentów jest omnichannel, czyli strategia działania jednocześnie w wielu zintegrowanych kanałach sprzedażowych, takich jak sklep internetowy, aplikacja mobilna, salon stacjonarny. Rozwiązanie to pozwala dostosować ofertę handlową do potrzeb konkretnego konsumenta i umożliwia mu wygodne zakupy. Klient po wejściu do sklepu stacjonarnego na ekranie swojego smartfona może np. zobaczyć przygotowaną specjalnie dla niego ofertę marki adekwatną do wieku, płci i preferencji. Może skorzystać z wirtualnej przymierzalni albo otrzymać informacje na temat oglądanej na manekinie stylizacji i położenia konkretnych ubrań na sklepowych półkach. Z myślą o zastosowaniu omnichannel zaprojektowano m.in. centrum handlowe Gemini Park w Tychach.

Wyższy poziom

Nowe technologie wykorzystuje się także przy okazji organizowanych w galeriach imprez edukacyjnych. Przykładem jest Akcja-Komunikacja!, którą od początku 2017 r. przeprowadzono w centrach handlowych w Poznaniu i Jeleniej Górze. W ramach tej inicjatywy powstało mobilne minimuzeum naukowe. Testując interaktywne eksponaty, można zobaczyć swój głos, sprawdzić szybkość dźwięku za pomocą 100-metrowego „rurofonu” i nawiązać połączenie satelitarne z osobami z drugiej strony globu.

— Dzieci i dorośli, którzy biorą udział w wydarzeniu, mogą spróbować szeptem przekrzyczeć hałas, eksperymentować z zasięgiem telefonu i sprawić, by komórka straciła zasięg, a także poczuć się jak prawdziwy radiotelegrafista, wysyłając komunikat za pomocą alfabetu Morse’a. Dodatkowo można narysować kod flagowy i poznać sygnalizację semaforową, czyli odczytać komunikat animatora nadawany za pomocą chorągiewek — mówią Joanna Cichalewska-Piwek i Anna Spychalska- -Grzeszek, założycielki InMallMedia, firmy specjalizującej się w realizacji kampanii reklamowych i wydarzeń specjalnych w centrach handlowych. Ich zdaniem, dzięki realizacji imprezy edukacyjnej w centrum handlowym nie tylko rośnie liczba gości i zwiększa się ich „koszyk zakupowy”, ale również wydłuża się czas ich pobytu w obiekcie.

— Tajemnicą powodzenia w tym przypadku jest dobry pomysł i organizacja wydarzenia, w którym edukacja nie będzie jedynie skutkiem ubocznym zakupów, lecz magnesem przyciągającym klientów do konkretnego centrum — przekonują właścicielki InMallMedia.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Gołasa

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu