Cyfryzacja, czyli druga fala logistycznej hossy

opublikowano: 19-09-2018, 22:00

Nasz kraj, jego infrastruktura i szybko rosnący e-handel są coraz bardziej atrakcyjne dla zagranicznych inwestorów.

Analizy przedstawione w opublikowanym przez Instytut Logistyki i Magazynowania (ILiM) raporcie „Logistyka w Polsce” świadczą o tym, że pozycja polskiej logistyki w Europie postrzegana jest już nie tylko przez pryzmat transportu międzynarodowego, w którym Polska od wielu lat zajmuje pozycję lidera. W rankingu Banku Światowego z 2016 r. zajmujemy 28 miejsce wśród 160 państw ocenianych według „Logistics Performance Index”. Z punktu widzenia oceny wartości rynku usług logistycznych, zawartej w opracowaniu Instytutu Fraunhofera „Top 100 w transporcie i usługach logistycznych”, Polska utrzymała 7. pozycję wśród krajów europejskich.

— Dane te świadczą o rosnącej randze naszego kraju na logistycznej mapie Europy oraz o jego atrakcyjności dla zagranicznych inwestorów. W ocenie ekspertów ILiM o dobrych perspektywach rozwoju logistyki świadczy prognozowany wzrost gospodarczy Polski, szybko modernizująca się infrastruktura drogowa, logistyczna i cyfrowa, a także rosnący rynek e-zakupów — wylicza Ilona Kużaj-Aydar z Instytutu Logistyki i Magazynowania.

Autorzy raportu zwracają też uwagę na rekordowy rozwój nieruchomości logistycznych. Wielkość nowych obiektów magazynowych Polsce na koniec 2017 r. wynosiła prawie 15 mln mkw, a w 2018 r. prognozowany jest wzrost o kolejne 2 mln mkw. W strukturze najemcówmagazynów największy udział mają przedsiębiorstwa logistyczne, jednak na dynamicznym wzroście najbardziej skorzystały przedsiębiorstwa produkcyjne i e-commerce. Wśród czynników stymulujących rozwój rynku komercyjnych powierzchni magazynowychna pierwszy plan wysuwają się potrzeby operatorów logistycznych i e-handlu. To właśnie handel elektroniczny pobudza operatorów KEP (usługi kurierskie, ekspresowe i pocztowe) do zmiany podejścia w obsłudze klientów, rozwoju nowych usług i sieci operacyjnej.

Operatorzy KEP w naszym kraju dostarczyli w 2017 r. 395 mln przesyłek. Stanowi to wprawdzie tylko 2,6 proc. udziału w rynku europejskim, ale zdaniem specjalistów z ILiM tempo wzrostu w naszym kraju jest dwa razy większe niż w pozostałych krajach Europy. W ostatnich latach obserwujemy również rozwój transportu intermodalnego (łączącego co najmniej dwa rodzaje transportu.) W 2017 r. przetransportowano koleją 14,7 mln ton ładunków intermodalnych, co oznacza wzrost o prawie 15 proc. w stosunku do 2016 r. W kolejnych latach szansą na zwiększenie przewozów intermodalnych może być wykorzystywanie przez Polskę położenia tranzytowego z Chin do innych krajów UE, zwłaszcza Europy Zachodniej.

W kolejnych latach zmiany w logistyce będą przebiegały dynamicznie i będą powodowane przez trzy główne czynniki: kluczowe: e-commerce, automatyzację i cyfryzację łańcuchów dostaw.

Sprawdź program "XV Forum Polskich Menedżerów Logistyki POLSKA LOGISTYKA", 2-3 października 2018 r., Warszawa >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Cyfryzacja, czyli druga fala logistycznej hossy