Z najnowszego raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) „Tropami polskiego rzemiosła” wynika, że tego typu działalnością zajmuje się co czwarte MŚP. Wśród nich najwięcej jest firm: budowlanych i produkcji materiałów budowlanych, drzewnych, tekstylnych, odzieżowych i metalowych. Sporą grupę stanowią także przedsiębiorstwa elektrotechniczne i elektroniczne oraz spożywcze. Szczególnie wartym uwagi sektorem jest rzemiosło artystyczne.
Relacje z klientem
Autorzy raportu podkreślają, że wspólną cechą firm rzemieślniczych jest spory wkład pracy manualnej w proces produkcji i świadczenia usług, wysoka jakość wyrobów oraz dbałość o relacje z klientem. Wśród przedsiębiorstw z tej branży wyraźnie więcej jest tych, które powstały nie więcej niż trzy lata temu oraz w okresie od czterech do siedmiu lat temu, aniżeli tych o dłuższym stażu rynkowym.
Z raportu wynika ponadto, że tylko 18 proc. firm rzemieślniczych prowadzi działalność na terenie całego kraju (dla porównania: blisko połowa MŚP spoza tej branży ma zasięg ogólnopolski). Bariery w prowadzeniu biznesu, w tym m.in. kapitałowe, technologiczne, kompetencyjne i prawne, na jakie narzekają przedstawiciele ogółu MŚP, w jeszcze większym stopniu dotyczą przedsiębiorców z sektora rzemieślniczego. Powód? Zwykle zatrudniają mniej osób, a ich działalność zależy głównie od lokalnego popytu. Ponadto tryb kształcenia typowy dla rzemieślników nie uwzględnia m.in. wiedzy z dziedzin marketingu, zarządzania i prawa.
Działalność z pasji
Autorzy raportu podkreślają, że w ubiegłym roku firmy rzemieślnicze w porównaniu z innymi przedstawicielami MŚP częściej odnotowywały spadek przychodów. Tylko nieliczni rzemieślnicy (2 proc. badanych) planują zamknąć działalność gospodarczą.
W raporcie czytamy, że przedstawiciele branży narzekają najczęściej na inflację, stopniowe pogarszanie się koniunktury gospodarczej, wzrost kosztów prowadzenia biznesu oraz presję płacową.
Jakie są motywy zakładania firm rzemieślniczych? Z raportu PARP wynika, że wiele przedsiębiorstw z tej branży ma charakter rodzinny. 37 proc. badanych firm, które zatrudniają co najmniej dwie osoby, ma w zasobach kadrowych członków rodziny. Nie brakuje w tym sektorze również firm wielopokoleniowych - szczególnie dotyczy to rzemiosła spożywczego i drzewnego. Powstanie przedsiębiorstw w tej branży często jest wynikiem pasji i zainteresowań ich właścicieli. Tak było w przypadku 40 proc. badanych spółek.