Czego pracownicy oczekują od pracodawców

Dorota ZawiślińskaDorota Zawiślińska
opublikowano: 2024-12-01 20:00

Szefowie, którzy wdrażają elastyczne modele pracy, mogą liczyć na większą lojalność i zaangażowanie podwładnych.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • co zwiększa satysfakcję zawodową
  • co buduje atrakcyjny wizerunek pracodawcy
  • jaką rolę mają do odegrania szefowie firm
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

W raporcie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) „Rynek pracy, edukacja, kompetencje” czytamy, że wielu zatrudnionych deklaruje, że praca daje im satysfakcję, jednak wyzwaniem dla znacznej ich części jest przeciążenie wynikające z nadmiaru obowiązków służbowych, a także konieczność rezygnowania z ważnych aspektów życia prywatnego.

Rezygnacja z pasji

Autorzy raportu podkreślają, że pracownicy najczęściej utyskują na brak czasu na rozwijanie pasji i relacji społecznych. Aż 54 proc. respondentów przyznaje, że w ciągu ostatnich kilku lat musiało zrezygnować z hobby, natomiast 38 proc. badanych - z życia towarzyskiego. Dotyczy to szczególnie pracowników młodszych pokoleń, którzy chcą szybko awansować. Eksperci PARP zwracają uwagę na rolę, jaką w tej sytuacji mają do odegrania pracodawcy. Warto, aby umieli okazać troskę i szacunek podwładnym. Takie działania docenia 61 proc. pracowników IT i 70 proc. zatrudnionych w biurach. Ponadto podwładni oczekują od szefów satysfakcjonujących wynagrodzeń. Chcą też mieć poczucie, że wykonywana przez nich praca ma sens i pozwala osiągać zamierzone cele.

Według raportu PARP kobiety częściej niż mężczyźni odczuwają stagnację zawodową. Dlatego też więcej kobiet niż mężczyzn chce zmienić zawód lub miejsce pracy. Najczęściej myślą o tym osoby w wieku od 28 do 44 lat, których wynagrodzenia netto wynoszą nie więcej niż 4,5 tys. zł.

Pracownicy na własną rękę poszerzają kompetencje, aby umocnić swoją pozycję na rynku pracy. Uczą się języków obcych, uczestniczą w szkoleniach i zdobywają dodatkowe certyfikaty zawodowe.

W trzecim kwartale tego roku 18 proc. badanych pracowników deklarowało chęć zmiany pracy w ciągu najbliższego półrocza. Najczęściej dotyczyło to zatrudnionych w sektorach transportu i logistyki, telekomunikacji, IT, budownictwa i handlu. Aż 65 proc. badanych wskazywało, że ma spore szanse na znalezienie nowej pracy, równie dobrej lub nawet lepszej niż dotychczasowa. Najwięcej optymizmu pod tym względem mieli kierowcy, natomiast najmniej – pracownicy administracji publicznej.

Atrakcyjny wizerunek firmy

Eksperci PARP zwracają uwagę, że szefowie, którzy odpowiadają na oczekiwania pracowników, zwiększają ich satysfakcję zawodową, a także budują atrakcyjny wizerunek pracodawcy na rynku. Specjaliści zachęcają przedsiębiorców do tworzenia w firmach środowiska pracy, które będzie pomagało podwładnym zarówno w rozwoju zawodowym, jak i osobistym. Zalecają też wdrażanie elastycznych rozwiązań wychodzących naprzeciw oczekiwaniom pracowników. Ich zdaniem jest to klucz do zwiększenia efektywności firmowych zespołów i lojalności podwładnych.

Specjaliści podkreślają, że warto tworzyć miejsca pracy, które pomagają zatrudnionym zachować równowagę między życiem zawodowym a osobistym. Wówczas – jak dodają – pracownicy w mniejszym stopniu cierpią na syndrom wypalenia zawodowego i są bardziej zaangażowani w wykonywanie obowiązków służbowych.