Czego pracownicy oczekują od swoich szefów

RFA
23-07-2012, 00:00

Menedżerowie mają wobec swoich szefów oczekiwania, których sami nie spełniają w stosunku do własnych podwładnych.

Według badania przeprowadzonego przez firmę Exertus wśród 300 osób, biorących udział w organizowanych przez nią szkoleniach, pracownicy nie zawsze dostają to czego oczekują od kadry zarządzającej, a to czego oczekują najmniej, dostają w nadmiarze. Badanie objęło dwie grupy — pracowników liniowych (2/3 próby), mających nad sobą średnią kadrę menedżerską i średnią kadrę zarządzającą (1/3 próby), oceniającą wyższą kadrę menedżerską. Badanie przeprowadzono stosując skalę ocen od 0 do 5 oczekiwań, a oceniano jakie zachowania menadżerskie są najbardziej pożądane wśród pracodawców i w jakim stopniu te zachowania są realizowane przez przełożonych.

Czego oczekujemy?

Wszyscy badani najbardziej oczekiwali przyjaznego i rzeczowego udzielania informacji korygujących ich działania (średnia oceny 4,8), ale uzyskiwali to w bardzo małym stopniu(2,6). Zarówno dla średniej kadry zarządzającej jak i dla liniowych pracowników było to najważniejsze oczekiwanie w stosunku do szefa. Podobnie było w przypadku wyrażania uznania za wykonaną pracę (oczekiwania — 4,6, realizacja— 2,7). Tego brakowało bardziej menedżerom niż zwyczajnym pracownikom, chociaż pierwsza grupa uzyskiwała to w większym stopniu. Nieznacznie lepiej jest pod względem dbania o zapewnienie pracownikowi kompetencji niezbędnych do wykonania zadania (średnia dla oczekiwań — 4,6, a stopień otrzymywania — 3,1).

Okazało się również, że to czego pracownicy oczekują najmniej, dostają w prawie największym stopniu. W kategorii „Wyznaczanie mi zadań” ocena oczekiwań pracowników wyniosła raptem 1,9, podczas gdy otrzymują je na poziomie 4,1. W znacznie większym stopniu od oczekiwań (3,9) pracownicy otrzymują również bezpośredni nadzór swoich działań. Ich oczekiwania sięgają natomiast (1,6).

Co dajemy innym?

Co ciekawe, zarówno oczekiwania jak stopień ich spełnienia w obu grupach były bardzo zbliżone do siebie. Skoro menedżerowie oczekują tego samego od swoich przełożonych, czego pracownicyod menedżerów, to dlaczego średnia kadra zarządzająca nie realizuje własnych oczekiwań wobec podwładnych?

— Moim zdaniem jednym z powodów jest to, że średnia kadra menedżerska po prostu nie zdaje sobie sprawy z tego, że nie umie realizować odpowiednich zachowań. Działa to trochę na zasadzie — nie podoba mi się to i to w moim ojcu, ale swoje dziecko wychowuję w podobny sposób. Widać, że zachęcanie pracowników do przedstawiania własnych pomysłów czy angażowanie w podejmowanie decyzji nie dotyczy większości polskich menedżerów. Mniej zarządzajązespołem, a bardziej nim dowodzą, ograniczając samodzielność pracowników i jednocześnie sami sobie utrudniają zadanie, biorąc na siebie większą odpowiedzialność — tłumaczy Beata Borucka, dyrektor merytoryczny w Exertus.

Dodaje, że menedżerom brakuje też kompetencji miękkich, zwłaszcza z zakresu przekazywania informacji zwrotnej, co często widać na szkoleniach. Pracownikom nie komunikuje się co zrobili dobrze, bo „dobrze” przyjmuje się za normę. Jednocześnie bardzo mocno piętnuje się to, co podwładni zrobili źle, zamiast rozmawiać o tym jak należałoby to poprawić.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: RFA

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / Czego pracownicy oczekują od swoich szefów