Części rozpychają się w magazynach

10-05-2018, 22:00

Produkcja branży motoryzacyjnej rośnie o 10 proc. rocznie. Coraz większe jest zapotrzebowanie na miejsca do składowania.

W 2017 r. branża motoryzacyjna wynajęła w Polsce 211 tys. mkw. magazynów. Firmy najczęściej lokowały się na Górnym Śląsku, w Poznaniu oraz w powstającym hubie magazynowym w pobliżu zachodniej granicy Polski — wynika z najnowszego raportu Savillsa i Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM).

NA WIĘKSZYCH OBROTACH:
Zobacz więcej

NA WIĘKSZYCH OBROTACH:

Obserwowany od kilku lat intensywny rozwój segmentu części i akcesoriów samochodowych napędza inwestycje w zaplecze logistyczne. Fot. ARC

- Historycznie udział branży motoryzacyjnej w popycie na powierzchnie magazynowe i przemysłowe wynosił od kilku do kilkunastu procent. Od trzech lat wielkość transakcji najmu w tym sektorze rośnie. Rola sektora motoryzacyjnego na rynku nieruchomości magazynowych jest jeszcze większa, niż wynika to ze statystyk, za co odpowiadają podmioty z łańcucha dostaw firm motoryzacyjnych, np. operatorzy logistyczni i sektor handlowy. Warto też zwrócić uwagę, że rynek najmu nowoczesnych magazynów stanowi jedynie część wszystkich nieruchomości wykorzystywanych przez sektor motoryzacyjny. Wiele magazynów i fabryk znajduje się w budynkach należących do firm lub starszych obiektach — tłumaczy Wioleta Wojtczak, dyrektor działu badań i rozwoju w Savills.

Eksperci zwracają jednocześnie uwagę, że ostatnie lata przyniosły znaczące zmiany w strukturze produkcji sprzedanej sektora motoryzacyjnego. W 2006 r. pojazdy mechaniczne stanowiły 60 proc., natomiast akcesoria i części — 40 proc. Dekadę później proporcje się odwróciły. Według danych GUS, w 2016 r. wartość produkcji sprzedanej części motoryzacyjnych wyniosła 77 mld zł, a pojazdów samochodowych 54 mld zł.

— Każdego dnia do warsztatów i sklepów motoryzacyjnych w Polsce trafia około 640 tys. sztuk części. Nowy samochód składa się w 80 proc. z części pochodzących od niezależnych producentów, a tylko w 20 proc. z wytwarzanych bezpośrednio przez koncerny samochodowe. Taka struktura rynku, zwłaszcza biorąc pod uwagę jego dynamikę rozwoju, wymaga odpowiedniego zaplecza logistycznego i stałych inwestycji — mówi Alfred Franke, prezes SDCM.

Według danych Savillsa, aż 75 proc. producentów części planuje inwestycje w nieruchomości w 2018 albo 2019 r. Popyt na magazyny będą zgłaszali nie tylko nowi inwestorzy, ale i obecni najemcy, którzy coraz częściej decydują się na rozwój działalności albo przeniesienie do obiektu klasy A.

Polski rynek magazynowy zaskakuje wynikami już od kilku lat. Według danych CBRE, buduje się na nim obecnie ponad 1,8 mln mkw. obiektów, czyli najwięcej w historii. Rosnące tempo rozwoju tego segmentu potwierdza również aktywność najemców, którzy w I kwartale wynajęli prawie 1,3 mln mkw., czyli o ponad 25 proc. więcej niż rok temu.

— Magazynowa mapa Polski się rozrasta i na radarze inwestorów pojawia się coraz więcej nowych, dotąd nieeksplorowanych lokalizacji. To dobra wiadomość dla rynku pracy. Inwestycje logistyczne i przemysłowe oznaczają dziesiątki czy setki nowych miejsc zatrudnienia — zwraca uwagę Beata Hryniewska, dyrektor działu wynajmu powierzchni magazynowych i przemysłowych w CBRE.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Gołasa

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Motoryzacja / Części rozpychają się w magazynach