Czterech rośnie, ale rynek maleje

opublikowano: 10-04-2013, 00:00

Rachunków maklerskich znów jest mniej niż 1,5 mln. Niektórym brokerom wskaźniki jednak rosną.

Licząc rok do roku, w marcu 2013 r. liczba rachunków maklerskich spadła o 1,5 proc. Po raz pierwszy od grudnia 2011 r. spadła też poniżej 1,5 mln. Czterem brokerom prowadzącym przynajmniej 1 proc. ogółu rachunków udało się jednak zwiększyć liczbę klientów i tym samym udziały rynkowe. Najlepiej poszło Noble Securities, które w porównaniu z marcem zwiększyło liczbę klientów o 17,6 proc. i ma ich obecnie prawie 32 tys. Tym samym znalazł się w grupie 10 największych pod tym względem brokerów.

None
None

— Jesteśmy liderem w sprzedaży obligacji korporacyjnych do klientów private bankingu. Część obligacji jest notowana, więc w oczywisty sposób przekłada się to na wzrost liczby rachunków maklerskich. Pozostałe rachunki to klienci bezpośrednio zainteresowani inwestowaniem w akcje, których poszukują maklerzy zatrudnieni w naszych oddziałach — mówi Czcibor Dawid, prezes Noble Securities. Dla zwyżek Noble Securities nie bez znaczenia jest efekt niskiej bazy. Ale widać, że na trudnym rynku dobrze skrojona oferta działa nawet u większych. W czołówce najszybciej pozyskujących klientów jest wciąż Biuro Maklerskie Alior Banku, które obsługujeponad 72 tys. rachunków. Przybywa też klientów Domowi Maklerskiemu Banku Ochrony Środowiska (55,8 tys.).

— Dla nas cenne jest to, że są to stałe, stabilne zwyżki, niezależne od chwilowej koniunktury czy też akcji promocyjnych związanych z IPO i okresowymi obniżkami prowizji. Sukcesywnie poszerzamy ofertę i dziś mamy rozwiązania praktycznie dla każdego, kto jest zainteresowany rynkiem inwestycyjnym w Polsce i za granicą, m.in. IKE i IKZE — komentuje Robert Kosowski z DM BOŚ. W marcu 2013 r. DM BOŚ wskoczył do trójki najszybciej rosnących brokerów, dzięki spadkowi dynamiki wzrostu grupy PKO Banku Polskiego. Przybyły jej tylko 432 konta maklerskie, ale na koniec marca miała ich prawie 177 tys. i jako jedyny broker prowadzący ponad 100 tys. rachunków zwiększyła swój stan posiadania, licząc rok do roku.

Spadek liczby kont u brokerów prowadzących ich ponad 100 tys. sprawi zapewne, że niebawem grupa ta skurczy się z pięciu do czterech. Głównym kandydatem do opuszczenia tego grona jest Trigon Dom Maklerski. W ciągu roku stracił równe 3 tys. klientów i ma ich obecnie 100,7 tys. Szybciej spada jednak liczba rachunków w grupie Banku Zachodniego WBK, który ma ich ponad 107 tys. Trendu nie wyhamowało nawet przejęcie kilkuset rachunków z Kredyt Banku. Największa dynamikę ubywania klientów ma jednak grupa Banku Handlowego. Koncentruje się ona na obsłudze klientów instytucjonalnych i mimo ponad 10-procentowego udziału w obrotach akcjami prowadzi zaledwie nieco ponad 21 tys. rachunków brokerskich, czyli niecałe 1,5 proc. ogółu.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Kosiński

Polecane