Czytasz dzięki

Czytelnicy też postawili na CD Projekt

Adam Torchała, Bankier.pl
opublikowano: 20-03-2017, 22:00

Tytuł Mistrza GPW 2016 głosami czytelników pb.pl i Bankier.pl przypadł producentowi „Wiedźmina”

Kup raport Giełdowa Spółka Roku 2016>>

Dziennikarze i analitycy „Pulsu Biznesu” i serwisu Bankier.pl wytypowali pod koniec 2016 r. 16 spółek, z których internauci wyłonili ich zdaniem najlepszą w minionym roku. Zasady były proste: do kolejnej rundy przechodził ten, kto zbierał więcej internetowych głosów. Do finału doszły CD Projekt i Jastrzębska Spółka Węglowa (JSW), a po wyrównanej walce zwycięzcą została ta pierwsza. Po drodze do ostatecznej rozgrywki trzeba było pokonać trzech konkurentów. CD Projekt w dwóch pierwszych rundach nie miał większych problemów i z dużą przewagą odprawił Benefit Systems (90 proc. głosów na CD Projekt) oraz Grupę Kęty (83 proc.). Nieco bardziej zacięty był półfinał, w którym producent „Wiedźmina” zmierzył się z generałem grudniowej hossy — KGHM. CD Projekt zebrał w tym starciu 68 proc.

Te wyniki to najlepszy dowód na to, że CD Projekt po świetnym 2015 r. nie zwolnił tempa. Choć od premiery „Wiedźmina 3” minęło już półtora roku, spółka wciąż pozytywnie zaskakuje wynikami finansowymi. Drugą młodość przeżywają także akcje spółki, które w drugiej połowie roku śrubowały historyczne maksimum. Obraz udanego roku dopełniają nagrody dla wiedźmińskiego dodatku „Krew i Wino” oraz dobrze przyjęta niespodzianka w postaci „Gwinta”.

Zdecydowanie cięższą drogę do finału miała Jastrzębska Spółka Węglowa.

Po względnie łatwej przeprawie w pierwszej rundzie z Wieltonem (JSW zebrała 71 proc. głosów), w ćwierćfinale jastrzębianie musieli stawić czoła Echu, które w minionym roku zapewniło swoim akcjonariuszom rekordową dywidendę. Ostatecznie JSW wygrała stosunkiem głosów 54 do 46 proc. Jeszcze ciekawiej było w półfinale, gdzie jastrzębska spółka o włos (51 do 49 proc.) pokonała nowicjusza — Auto Partner. W dwóch rundach JSW wygrała o włos, choć biorąc pod uwagę stopę zwrotu z inwestycji, akcje Jastrzębskiej Spółki Węglowej na polskim rynku nie miały sobie w 2016 r. równych. Ponadsześciokrotny wzrost wartości to osiągnięcie warte uwagi, szczególnie w przypadku tak dużej spółki. Dodatkowo pozwolił on nieco zapomnieć o giełdowej katastrofie, jakiej uczestnikami byli akcjonariusze JSW w okresie pomiędzy debiutem a styczniem 2016 r. Restrukturyzacja i odbicie cen węgla sprawiły, że inwestorzy uwierzyli, że przyszłość w Jastrzębiu będzie dużo lepsza.

Przyszłość jest tu jednak słowem kluczem, na razie JSW wciąż ma przed sobą wiele problemów do rozwiązania, a w jej rachunku wyników huczą straty. Z powodu wspomnianej „giełdowej katastrofy” pojedynek JSW i CD Projektu miał wiele podtekstów. Gdy JSW, jeszcze przed wspaniałym odbiciem z tego roku, śrubowała minima i przyszłość spółki stała pod wielkim znakiem zapytania, CD Projekt właśnie zbierał plony z „Wiedźmina 3”. Obie spółki, wraz z KGHM budziły więc na giełdzie największe emocje, choć ich powody były zgoła odmienne. Symboliczny moment nastąpił w kwietniu 2015 r., gdy pod względem giełdowej wartości CD Projekt wyprzedził JSW. Jeszcze w lipcu 2011 r., w momencie gdy producent „Wiedźmina” pojawił się na giełdzie, jego kapitalizacja sięgała 670 mln zł, podczas gdy „śpiąca na gotówce”, notująca sięgające nawet 2 mld zł zyski, JSW była ponad 21 razy (14,2 mld zł). Skojarzenia ze starciem nowej i starej gospodarki nasuwały się same. Koniec końców wygrała nowoczesność.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Adam Torchała, Bankier.pl

Polecane