PAP zapytała prezesa ARP o losy pożyczki w wysokości ponad 131 mln zł, której poprzedni zarząd agencji udzielił na budowę fabryki samochodów elektrycznych Izera w sierpniu 2023 r.
"Według oceny audytorów, (pożyczka - PAP) została udzielona w sposób niewłaściwy. Po to, żeby udzielić pożyczki, oprócz zabezpieczenia trzeba mieć zdefiniowane źródło spłaty" - powiedział PAP Dąbrowski. Dodał, że "twarde zabezpieczenie w postaci gruntu pod fabrykę to jest jeden z warunków udzielenia pożyczki, ale my nie jesteśmy bankiem ziemi". Prezes ARP poinformował, że agencja i zarząd ElectroMobility Poland (EMP) "normalizują problem pożyczki pod budowę fabryki elektrycznego samochodu Izera".
"Z nowym zarządem ElectroMobility Poland przeprowadziliśmy szereg spotkań. Jeżeli projekt jest realizowany, to po co mamy się wycofywać z tej pożyczki? Na dzisiaj aneksowaliśmy termin zwrotu pożyczki na wypadek, gdyby projekt miał być w jakimś stopniu zatrzymany. Nie widać takiego kierunku" - powiedział Dąbrowski.
Ocenił, że Izera to projekt, który wymaga "bardzo precyzyjnego procesu inwestycyjnego, zarządczego". "To są duże capeksy, zaawansowana technologia, bardzo duże ryzyka i spore szanse" - powiedział.
Przyznał, że zarząd ARP nie obawia się, że pożyczone na fabrykę Izery pieniądze "w jakimkolwiek stopniu przepadną". "Grunt jest wielokrotnie więcej wart niż pożyczka, której udzieliliśmy. Trzymamy kciuki za zarząd ElectroMobility Poland, żeby proces się dział" - dodał prezes ARP.
10 maja br. Prezydent Jaworzna wydał pozwolenie na budowę zakładu produkcyjnego samochodów elektrycznych marki Izera na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego.
W marcu br. EMP wybrała generalnego wykonawcę fabryki Izery - firmę Mirbud. Strony podpisały list intencyjny warunkujący podpisanie umowy uzyskaniem przez EMP zgód korporacyjnych. Współpraca ma zostać potwierdzona odrębną umową o generalne wykonawstwo inwestycji po uzyskaniu przez spółkę EMP zgód korporacyjnych. Według EMP wybór generalnego wykonawcy i podpisanie stosownych umów umożliwiłyby uruchomienie masowej produkcji samochodów do połowy 2026 r. Dotąd spółka deklarowała uruchomienie produkcji polskiego elektryka w grudniu 2025 r., a sprzedaż - w 2026 r.
ElectroMobility Poland powstała w październiku 2016 r. Spółka ma stworzyć prototypy pierwszych samochodów elektrycznych i buduje nową polską markę motoryzacyjną Izera. Spółkę założyły: PGE Polska Grupa Energetyczna, Energa, Enea oraz Tauron Polska Energia. Każda z nich objęła wówczas po 25 proc. kapitału akcyjnego. 16 stycznia 2023 r. Skarb Państwa objął akcje spółki nowej emisji w zamian za wkład pieniężny. Kapitał zakładowy wynosi 534 mln 738 tys. 926,92 zł i został w pełni wpłacony.
Obecnie Skarb Państwa ma 90,8 proc. akcji, a spółki energetyczne mają po 2,3 proc. akcji.