Daewoo Motor: zjazd w dół

Krzysztof Maciejewski
20-04-2001, 00:00

Daewoo Motor: zjazd w dół

Los Daewoo Motor staje się coraz bardziej niepewny. Olbrzymie straty koreańskiego producenta samochodów mogą utrudnić negocjacje z potencjalnym nabywcą.

Strata netto Daewoo Motor, pogrążonego w długach południowokoreańskiego producenta samochodów, sięgnęła w 2000 roku 10,43 mld USD (41,9 mld zł). Jeszcze gorzej wygląda bilans firmy — aktywa Daewoo spadły w ciągu roku o połowę do poziomu 6,96 mld USD (28 mld zł), podczas gdy należności podskoczyły do 17 mld USD (68 mld zł). To oznacza, że długi prawie 2,5- -krotnie przekraczają księgową wartość firmy.

Wierzyć po koreańsku

Przedstawiciele Daewoo, mimo wszystko, pozostają optymistami.

— Strata operacyjna spada, więc są duże szanse na uzyskanie dodatniego wyniku na poziomie operacyjnym już w drugim kwartale 2001 roku — uważa Jeon Hwan-young, szef księgowego działu Daewoo Motor.

Ma być to efekt rygorystycznego planu naprawczego. Jednak główny wierzyciel firmy, Koreański Bank Rozwoju, uważa, że jedynym ratunkiem dla Daewoo jest zagraniczny inwestor. Rzecznik banku powiedział wczoraj, że nie ma mowy o wymianie długu na akcje ani o kolejnych pożyczkach. Wierzyciele wysupłali w tym roku już około 550 mln USD (2,21 mld zł) nowego kredytu i wygląda na to, że był to ostatni taki gest.

Kup pan cegłę

W świetle najnowszych informacji, wiele wskazuje na to, że sprzedaż zadłużonego koncernu zagranicznemu inwestorowi przeciągnie się. Rząd w Seulu już ponad rok prowadzi negocjacje w tej sprawie — bez efektu. Najbardziej prawdopodobny kandydat — amerykański koncern General Motors — od miesięcy bada sytuację, jednak jego szefowie nie wykroczyli właściwie poza fazę wstępnych deklaracji. A w kontekście fatalnych wyników GM w pierwszym kwartale 2001 roku sprawa ewentualnego zaangażowania Amerykanów w Korei staje się jeszcze bardziej wątpliwa.

Ucieczka rywali

Inni koreańscy producenci samochodów mają prawo do nieco lepszego samopoczucia. Mimo finansowych problemów koncernu Hyundai, jego motoryzacyjna część pozostaje dochodowa. Największy producent samochodów na tamtejszym rynku odnotowuje od miesięcy znaczne wzrosty sprzedaży aut. W ubiegłym roku Hyundai sprzedał ponad 1,5 mln samochodów, a na rok 2001 prognozuje 21-proc. zwiększenie produkcji. Wiele wskazuje też na to, że wbrew pogłoskom, DaimlerChrysler nie zamierza wycofać się ze współpracy z Hyundaiem.

Dobrze spisuje się również Kia Motors, która w ubiegłym roku zepchnęła Daewoo na trzecie miejsce wśród koreańskich producentów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Krzysztof Maciejewski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / Daewoo Motor: zjazd w dół