Dane w firmie to majątek, po który wystarczy sięgnąć

Jacek Wróż, AZ Frame
opublikowano: 19-11-2021, 12:40

Dane to aktywa, których wartość biznesowa z dnia na dzień rośnie. Mogą z powodzeniem stanowić siłę napędową sukcesu organizacji, wystarczy odpowiednio nimi zarządzać i je monetyzować.

Podmiotów, które rozumieją, że w erze cyfrowej dane stają się zasobem krytycznym, jest coraz więcej. Bez ich analizy firma traci siłę napędową i konkurencyjność. Dlatego wiele firm organizuje swój model biznesowy wokół danych i ich monetyzacji. Sprzymierzeńcem w osiąganiu tych celów jest cyfrowa transformacja i powstające narzędzia do zarządzania danymi oraz ich jakością. Żeby przetwarzanie danych było efektywne, konieczna jest wiedza i odpowiednie podejście. Bez nich dane okazują się bezwartościowe.

Wielkość zasobów informacyjnych jeszcze nigdy nie była tak duża, jak obecnie. Wartość danych również nie była nigdy tak duża jak obecnie. Na przykład obliczono, że wartość danych zgromadzonych przez firmę „Autostrady Angielskie” wynosi 60 mld funtów!

Ireneusz Suszek
Wiceprezes, AZ Frame

Źle zarządzane dane tracą na jakości

Dane złej jakości charakteryzuje brak spójności, niejednolite formaty, ograniczone źródła pochodzenia i pomijanie danych spoza organizacji. Choć nie wyczerpuje to listy, to już powyższe problemy powodują, że firmy rezygnują często z szerokiego wykorzystania danych. Co więcej, rzecz odbywa się bez świadomości straty. A jeśli już dochodzi do próby zebrania i przetworzenia danych, to pracujący z nimi analitycy, trafiają na liczne trudności. W efekcie analizy trwają zbyt długo, wyciągane wnioski są niespójne, a to prowadzi do problemów w przekazaniu jasnych rekomendacji zwierzchnikom. Nic więc dziwnego, że błędy w zarządzaniu danymi powodują, iż cenne aktywa nie są postrzegane jako wartość i marnują się niewykorzystane.

A gdyby tak jednak je zmonetyzować?

Dane są zasobem odnawialnym, z poziomu organizacji są łatwo dostępne, nie wyczerpują się poprzez ich wykorzystanie – mogą więc wspierać działanie organizacji na wielu płaszczyznach równocześnie, są dynamiczne i demokratyczne, otwierają nieograniczone możliwości kooperacji z zewnętrznymi podmiotami, no a w najprostszym przełożeniu – pozwalają uzyskiwać wartość i nowe zasoby, generując zyski. Żywym przykładem, potwierdzającym słuszność twierdzenia, są spektakularne sukcesy światowych gigantów, jak choćby Amazon, Google czy Facebook.

Jacek Wróż, Data Governance Director w AZ Frame
Jacek Wróż, Data Governance Director w AZ Frame
Krzysztof Rzepnicki

Monetyzacja danych może odbywać się w sposób bezpośredni – czyli obrót danymi czy zarabianie na produktach i usługach, które na danych bazują lub w sposób pośredni – poprzez zmniejszanie zagrożeń, szukanie sposobów rozwoju i wzrostu oraz zwiększanie konkurencyjności, efektywności i atrakcyjności w oparciu o dane. I wbrew pozorom, nie jest to wcale takie trudne. Wymaga jednak wdrożenia odpowiedniej strategii i narzędzi.

Poznaj program konferencji online “Zarządzanie działem IT”, 26 stycznia 2022 >>

Przy wsparciu specjalistów możesz zarabiać więcej

Zerknijmy na rynek brytyjski. National Highways England - rządowa spółka, zajmująca się projektowaniem, budową i obsługą głównych dróg i autostrad – na etapie transformacji cyfrowej wdrożyła strategię zarządzania danymi. Analizy wykazały, że na przestrzeni kilku lat i przy zidentyfikowanych 50 projektach, firma może osiągnąć od 800 milionów do 1,2 miliarda funtów zysku na skutek podejmowania lepszych decyzji i możliwych do wprowadzenia usprawnień. Przeliczone zostały również koszty inwestycji w przetwarzanie danych, wynik był dość oczywisty – wysokość zysków wielokrotnie pokryła poniesione na wdrożenie strategii wydatki. A podobne historie w organizacjach i firmach na świecie można mnożyć.

Choć zmiana podejścia do danych i gospodarowania nimi oznacza na początku zawsze wydatki, to koszty te należy traktować jak inwestycję, a zwrot z nawiązką jest w tym przypadku pewnikiem. Warunek sukcesu jest tylko jeden – umiejętne zarządzanie i wdrożenie rozwiązań, które pozwolą wyłonić dane dobrej jakości.

Autor: Jacek Wróż, Data Governance Director w AZ Frame

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane