Dbaj o yuccies, singli, uniseksów i dojrzałych

Przedsiębiorcy — oto 10 najważniejszych trendów konsumenckich w 2016 r. Podpowiadają analitycy firmy badawczej Euromonitor International

1 Wellbeing

Konsumpcja to nie tylko coś dla ciała, ale też umysłu. Dorośli sięgają po kolorowanki, aby się odprężyć, lotniska tworzą dla pasażerów strefy ciszy, a uczniowie poza matematyką mają również lekcje empatii. Słowo klucz to „uważność” (mindfulness).

2 Nielojalność i ciekawość

Nie przywiązują się do marek i sklepów, szukają nowinek i produktów, które niosą wartość — niekoniecznie utożsamianą z atrakcyjną ceną, choć tę też nieustająco porównują w różnych sklepach. Uwielbiają wynajdywać jakościowe produkty zupełnie nieznanych marek. Przyglądają się start-upom. Na półkach szukają inspiracji. Interesują ich produkty używane. Odpowiedź producentów? Zniżki na nowe produkty za przyniesienie starych, a także rosnąca sprzedaż żywności z przekroczoną datą minimalnej przydatności do spożycia jako wciąż wartościowego towaru.

3 Starzenie się społeczeństwa

Z 7,3 mld mieszkańców ziemi aż 626 mln będą stanowić w tym roku osoby w wieku 65+, i one — jak twierdzi Euromonitor — chcą wydawać pieniądze. Stąd rosnąca popularność promocji dla seniorów w kinach, supermarketach czy turystyce. Dojrzałe kobiety zaczynają pojawiać się na wybiegach i coraz bardziej interesują się modą. Pojawia się przekonanie, że w tym wieku nie muszą być dłużej „niewidoczne”. Zaś 70-latek korzystający ze smartfona nie jest uznawany za dziwaka.

4 Kupowanie czasu

Czas to pieniądz, a konsumenci są coraz bardziej skłonni do „outsourcingu” kolejnych aspektów swojego życia. Swoją wielką szansę nieustająco mają więc producenci gotowych posiłków, ale też m.in. branża turystyczna z ofertą krótkich, jednodniowych wakacji, czy producenci RTV i AGD — z samojeżdżącymi odkurzaczami oraz wieloczynnościowymi robotami kuchennymi. Walka „o czas” i „z czasem” dotyczy też tempa udzielania odpowiedzi na pytania i skargi klientów. By go zaoszczędzić, klienci w Ameryce pytają sprzedawców i producentów na Twitterze, a odpowiedź uzyskują zaledwie w 20 proc. Ponadto 85 proc. pytających oczekuje jej w ciągu godziny, zaś średni czas wynosi tu 31 godzin — wynika z badania US Retail Multichannel Customer Experience Study.

5 Ciągła obecność w sieci

Niemal połowa światowej populacji ma już dostęp do internetu, a zjawiskami na szeroką skalę stają się m.in. kompulsywne pisanie esemesów, spanie z komórkami w dłoni czy pojawienie się dzieci-wampirów, które zamiast spać, spędzają noce nad elektronicznymi gadżetami. Jednocześnie ruszają inicjatywy związane z byciem offline.

6 Ulepszanie świata

Miejscy aktywiści, świadomi konsumenci, których interesuje, co producent robi ze ściekami, wspierają finansowo organizacje charytatywne i różne akcje społeczne — to tylko niektóre role tych, którzy chcą w mniejszy lub większy sposób zmieniać świat. Dzięki nim mógł zaistnieć crowdfunding, to oni rozpowszechniają też ekonomię dzielenia się — organizują pchle targi, uczą się nawzajem naprawiania rowerów czy szycia.

7 Dla obojga płci

Disney przestał oznaczać kostiumy na Halloween „dla dziewczynek” i „dla chłopców”. Amazon zrezygnował z wydzielania kategorii zabawek dla jednej bądź drugiej płci. Granica między męskimi i żeńskimi produktami zaciera się również w sektorze odzieżowym — North West czy Converse to niektórzy z graczy, którzy zdecydowali się na design w wersji unisex.

8 Ekopodejście

Ponad 40 proc. konsumentów na świecie deklaruje, że poszukuje „całkowicie naturalnych” produktów żywnościowych. Podobnie liczna grupa oczekuje, że będą miały ograniczoną ilość cukru lub będą pozbawione jego dodatku. Tak samo jest z tłuszczami. Rosnąca liczba klientów akceptuje żywność, która nie wygląda idealnie, a podejście do żywienia zamienia się w ideologię, z którą należy się afiszować, tak jak np. ze swoim poparciem dla konkretnego klubu piłkarskiego. Na jeszcze większy popyt mogą liczyć lokalne bazary i rolnicy bezpośrednio sprzedający swoje produkty, a najwięksi przetwórcy zastępują składniki swoich produktów ich bardziej naturalnymi odpowiednikami.

9 Zakupy dla bezpieczeństwa

Wzrost rynku żywności organicznej, kremów przeciwsłonecznych, ubezpieczeń, doradztwa finansowego czy oczyszczaczy powietrza to tylko niektóre z przykładów konsumenckiej chęci nabycia poczucia bezpieczeństwa. Są też bardziej radykalne przykłady — jedna z ostatnich Barbie Mattela ma opcję nagrywania tego, co mówi do niej dziecko, a następnie przesyłania pliku do chmury. Niektóre przedszkola w Kopenhadze natomiast dzięki zainstalowanym kamerom oferują rodzicom możliwość śledzenia na żywo, co robią ich dzieci.

10 Single superklienci

Mniej zobowiązań, a przez to większy budżet — taki opis rosnącej grupy singli powinien zainteresować każdego przedsiębiorcę. „Yuccies” to połączenie yuppies i hipsterów. Odrzucają kulturę masową i jednocześnie wydają pieniądze na różne zbytki. Pole do popisu ma tu m.in. branża turystyczna z ofertą np. rejsów dla singli, producenci luksusowych akcesoriów, ale też producenci zabawek, bo yuccies rozpieszczają siostrzenice czy młodych kuzynów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Michalina Szczepańska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Po godzinach / Dbaj o yuccies, singli, uniseksów i dojrzałych