Działająca od siedmiu lat grupa Deer Design po otwarciu w ubiegłym roku oddziału z powierzchnią pokazową w Krakowie wchodzi obecnie do Trójmiasta i otwiera siedzibę z showroomem w Warszawie. Firma specjalizuje się w projektowaniu i wykańczaniu mieszkań i domów pod klucz dla klientów indywidualnych, właścicieli hoteli i apartamentów na wynajem krótkoterminowy oraz inwestorów z segmentu PRS (z ang. private rented sector), czyli mieszkań na wynajem instytucjonalny.
Już nie start-up
– Przeanalizowaliśmy dane z dostępnych publicznie sprawozdań finansowych kilkunastu największych firm działających w segmencie wykańczania wnętrz dla klientów indywidualnych i wynika z nich, że działamy na największą skalę. W minionym roku przychody grupy wyniosły blisko 78 mln zł netto, a w tym przekroczą 100 mln zł. Mamy na koncie ponad 260 tys. m kw. wykończonej powierzchni i 3,5 tys. projektów mieszkaniowych – mówi Karolina Karwowska-Gajżewska, prezes Deer Design.
Nowy showroom w Warszawie i biura firmy powstaną na 1400 m kw. w budynku Wola Retro. Pozwoli to połączyć zespoły pracujące obecnie w trzech oddzielnych lokalizacjach oraz powiększyć powierzchnię pokazową do 700 m kw. (stary showroom przy ul. Twardej miał 250 m kw.). Nowością będzie strefa B2B - mieszkanie pokazowe zaprojektowane dla segmentu PRS, hoteli i aparthoteli.
– Zatrudniamy ponad 120 osób, które teraz będą mogły pracować razem. Nowa siedziba to również sygnał dla rynku, że przestaliśmy być start-upem i staliśmy się dojrzałą organizacją – mówi Karolina Karwowska-Gajżewska.
Ocenia, że każdy nowy oddział to powiększenie zespołu o ok. 25 osób, więc na koniec 2025 r. firma powinna urosnąć z obecnych 120 do 250 specjalistów. W oddziałach pracują doradcy, architekci, koordynatorzy budowy odpowiedzialni za proces obsługi klienta, a w centrali jest zespół architektów, marketing, wsparcie sprzedaży oraz dział logistyki i gwarancji.
– Mamy silny zespół menedżerski: trzyosobowy zarząd Deer Design, sześcioosobową kadrę dyrektorską i szesnastoosobową menedżerską. Inwestujemy w szkolenia – mówi prezes Deer Design.
Różne miasta, różne segmenty
Deer Design rozwija się organicznie. We wrześniu uruchomi platformę e-commerce z wyselekcjonowanymi produktami wyposażenia wnętrz – obsługiwaną przez spółkę Dee.Home. Dywersyfikację biznesu zakłada strategia firmy przyjęta w 2020 r.
– Dokonujemy co roku jej rewizji. Rynek nieruchomości w ostatnich latach jest bardzo dynamiczny, zachodzi na nim dużo nieoczekiwanych zmian. Ale trzymamy się kluczowych celów związanych z dywersyfikacją i nie ma przypadku w rozszerzaniu zakresu działalności – wszystko jest przemyślane. Mamy know-how, chcemy rozszerzać działanie na inne miasta i na inne obszary rynku w sektorze wykończeniowym, rozwijać i umacniać posiadane marki – mówi Karolina Karwowska-Gajżewska.
W praktyce jednak dywersyfikację firma zaczęła jeszcze przed przyjęciem strategii - w 2018 r. powstała spółka Deer Wood, która odpowiada za produkcję wielkogabarytowych mebli na wymiar. Dwa lata później zaczął się rozwijać obszar biznesowy związany z obsługą właścicieli hoteli, aparthoteli i obiektów z segmentu PRS.
– Debiut w nowym segmencie wynikał z potrzeb naszych partnerów, którzy w okresie pandemii zaczęli się uważniej przyglądać inwestycjom na rzecz klientów biznesowych. Największym wyzwaniem było pozyskanie i wprowadzenie do firmy specjalistów z segmentów biurowego, handlowego i hotelowego nieruchomości komercyjnych. Pracując w obiektach turystycznych nad morzem czy w górach, musimy pozyskiwać do pracy lokalnych wykonawców i delegować naszych pracowników z Warszawy. Od 2023 r. w firmie działa już kilkunastoosobowy zespół zarządzany przez Jagodę Zdrojewską-Bochowicz i marka DDB [Deer Design Business – red.] – mówi Karolina Karwowska-Gajżewska.
Mówiąc o "partnerach", prezes ma na myśli deweloperów, z którymi firma stale współpracuje: Matexi, Bouygues Immobilier Polska, Ronson, Marvipol, Victoria Dom, Robyg, Dantex, Develia, Skanska i Ghelamco. Ta współpraca pomaga Deer Design wchodzić do kolejnych miast. Jak wyjaśnia Karolina Karwowska-Gajżewska, oprócz podaży mieszkań do wykończenia, właśnie m.in. ich obecność na danym rynku ma wpływ na decyzje firmy o ekspansji.
- W drugiej połowie 2024 r. czeka nas powiększenie oddziału w Krakowie i wejście do Katowic, a w 2025 r. do Wrocławia, Poznania i Łodzi – mówi Karolina Karwowska-Gajżewska.
Twierdzi, że wejście na nowy rynek nie wiąże się z dużymi nakładami. Obejmuje wynajęcie i wykończenie lokalu o powierzchni ok. 250-300 m kw. Najwięcej kosztuje zbudowanie profesjonalnego zespołu.
Strategia dywersyfikacji jest dziś bardzo ważna. Z roku na rok, z półrocza na półrocze czy nawet z kwartału na kwartał zmieniają się nastroje inwestorów i potencjał rynku. Raz na piedestale są mieszkania na wynajem krótkoterminowy, potem znów wynajmowane na długo, raz apartamenty, a za chwilę hotele. Stawianie biznesu na kilku nogach wydaje się w tej sytuacji bardzo mądrym posunięciem.
Strategiczne partnerstwo z deweloperami też jest kluczowe. Dzięki niemu deweloperzy mogą proponować wykończenie lokalu pod klucz jeszcze przed przekazaniem go nabywcy. Prace wykończeniowe są wtedy prowadzone równolegle z budowlanymi i nowy właściciel oszczędza kilka miesięcy.
Segment projektowania i wykańczania wnętrz jest w Polsce bardzo rozdrobniony – bardzo dużo małych podmiotów konkuruje na nim głównie ceną, a rzadko kiedy jakością. To daje przewagę rynkową firmom przestrzegającym standardów.