Demontaż fragmentu TT ma kosztować 60 mln zł

Krzysztof Kluska
26-07-2001, 00:00

Demontaż fragmentu TT ma kosztować 60 mln zł

Środkową część wiaduktów stołecznej Trasy Toruńskiej, od mostu gen. Grota-Roweckiego do Marywilskiej trzeba rozebrać i pobudować na nowo. Rozbiórka tego odcinka będzie kosztowała około 60 mln zł. Sprawę komplikuje jednak fakt, że nie wiadomo, z czyjego portfela — miasta czy GDDP — należy sfinansować całą operację.

Konieczna jest rozbiórka środkowej, nie używanej, części mostu im. gen. Grota-Roweckiego i dalszych części wiaduktu. Jezdnie środkowe wiaduktów na wysokości od ul. Jagielońskiej do Marywilskiej, których budowę przerwano w 1982 roku, zaczynają stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu. Zdaniem specjalistów, koszt demontażu tej części Trasy Toruńskiej może sięgnąć nawet 60 mln zł. Według przedstawicieli Biura Zarządu Miasta, finansowaniem tej inwestycji powinna zająć się Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych, ta z kolei — powołując się na rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z czerwca 2000 r. — twierdzi, że to zadanie leży w gestii miasta.

Miasto nie ma

Według informacji Wojciecha Kozaka, wiceprezydenta Warszawy, władze stolicy nie mogą się zająć same modernizacją Trasy Toruńskiej z dwóch powodów. Po pierwsze nie jest to droga miejska i kompetencje Biura Zarządu Miasta nie pozwalają na zajmowanie się jej przebudową. Z drugiej strony miasto po prostu nie ma środków pozwalających zrealizować ten projekt.

— Budżet stolicy został w roku bieżącym już i tak okrojony. Na najważniejsze zadania, takie jak na przykład budowa metra, dostaliśmy ponad 120 mln zł mniej, niż planowano. Nie jesteśmy już w stanie wyłożyć żadnych funduszy na modernizację trasy — informuje Wojciech Kozak.

Jednocześnie twierdzi, że gdyby miasto miało fundusze to wspomogłoby modernizację drogi.

— Trasa Toruńska jest częścią wewnętrznej obwodnicy miasta. Do modernizacji alei Prymasa Tysiąclecia, która również jest częścią obwodnicy, dołożyliśmy z kasy miasta ponad 35 mln zł. Na Trasę Toruńską już nie wystarczyło — dodaje Wojciech Kozak.

W poprzednich latach miasto przeznaczyło na modernizację alei Prymasa Tysiąclecia ponad 60 mln zł.

Dwa wiadukty

Modernizacja Trasy Toruńskiej w taki sposób, aby spełniała ona parametry drogi ekspresowej, wymaga oprócz rozbiórki zaniedbanych środkowych wiaduktów mostu, budowy nowych na odcinku od Wisły do ulicy Łabiszyńskiej.

— Oprócz wyprostowania węzła komunikacyjnego nad ulicą Jagiellońską, biegnącego do ulicy Modlińskiej, konieczne jest również dokończenie wiaduktu nad ulicą Łabiszyńską — informuje Edyta Redzicka, z Zarządu Dróg Miejskich.

Według informacji Edyty Redzickiej, ZDM również występował do GDDP z zapytaniami o możliwość rozpoczęcia modernizacji trasy, jednak na razie nie zapadły w tej sprawie żadne decyzje. Podobnie Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej nie zajęło żadnego stanowiska w kwestii modernizacji TT.

— W obecnej sytuacji budżetowej w kraju nie należy się raczej spodziewać, żeby znalazły się na tę inwestycję pieniądze — komentuje Wojciech Kozak.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Krzysztof Kluska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Demontaż fragmentu TT ma kosztować 60 mln zł