Deweloperzy coraz bliżej społeczeństwa

Anna GołasaAnna Gołasa
opublikowano: 2015-02-24 00:00

Firmy deweloperskie coraz chętniej angażują się w działania na rzecz środowiska, lokalnej społeczności i nie tylko.

Wśród deweloperów najbardziej upowszechnił się wolontariat pracowniczy. — Od trzech lat organizujemy światowy dzień prac społecznych — Impact Day, dzięki czemu ponad 1,4 tys. naszych pracowników z 21 krajów przez jeden dzień w roku pracuje na rzecz lokalnych społeczności. Zatrudnieni w polskim oddziale naszej firmy pomagali m.in. Centrum Rehabilitacji, Edukacji i Opieki Towarzystwa Przyjaciół Dzieci Helenów.

Anna Pietrykowska
ARC

W 2014 r. wolontariusze zbudowali na placu zabaw huśtawki dla podopiecznych ośrodka, a także pomalowali ogrodzenie padoku dla koni, biorących udział w zajęciach z hipoterapii — mówi Marta Tęsiorowska, szefowa marketingu i komunikacji na Europę Środkowo-Wschodnią w firmie Prologis.

Z kolei Panattoni Polska prowadzi projekt Deweloperzy Wiedzy, ułatwiający dostęp do niej różnym grupom odbiorców. Spółka zainicjowała też sympozjum dla przedstawicieli Specjalnych Stref Ekonomicznych, władz samorządowych i agencji rozwoju.

— Organizowanym przez nas galom zawsze towarzyszy część charytatywna. Przygotowujemy loterie, z których dochód trafia do fundacji American Chamber of Commerce in Poland. W 2014 r. zebrane pieniądze przekazaliśmy m.in. na adaptację budynku dla dzieci niepełnosprawnych — dodaje Anita Pietrykowska, dyrektor marketingu i komunikacji Panattoni Europe. Dolcan wspiera m.in. szpital w Wołominie, Fundację Dzieci Ulicy oraz klinikę Budzik.

Z pomocy spółki korzystają także placówki misyjne prowadzone przez polskie siostry zakonne w Kamerunie. Działania prospołeczne firmy Skanska służą natomiast poprawie wyglądu i funkcjonalności przestrzeni miejskiej.

— Oferujemy sprzęt, materiały, a przede wszystkim wiedzę i doświadczenie. Jednym z naszych flagowych projektów jest Archipelag Wysp, czyli rewitalizacja zaniedbanego skweru na warszawskiej Woli. W wyniku ponad 2-letnich konsultacji społecznych mieszkańcy osiedla zdecydowali, że przestrzeń wypełnią wyspy, które będą służyły różnym formom relaksu. W tym roku powstaną pierwsze, będą z nich mogli korzystać wszyscy warszawiacy — zapowiada Jakub Zagórski, członek zarządu oraz dyrektor sprzedaży i marketingu Skanska Residential Development Poland.

Deweloperzy chętnie wspierają także wydarzenia kulturalne i sportowe. Firma Dolcan dofinansowuje m.in. organizowany przez Ratusz piknik dla dzieci na warszawskim Targówku. Dwukrotnie była też sponsorem Mistrzostw Świata Juniorów w Lekkiej Atletyce w Bydgoszczy.

— Od 1994 r. wspieramy klub sportowy i pierwszoligową drużynę piłkarska Dolcan-Ząbki. Jesteśmy też pomysłodawcą szkółki piłkarskiej Akademia Żaka, w której uczestniczą najmłodsi gracze prowadzeni przez naszych trenerów — tłumaczy Alicja Dolińska, dyrektor działu marketingu i reklamy w firmie Dolcan. Z kolei firma Mermaid Properties w ubiegłym sezonie była sponsorem sekcji narciarskiej warszawskiego klubu narciarskiego Sporteum.

— Sfinansowaliśmy zakup zimowych kurtek dla najlepszych zawodników klubu. Szukamy kolejnych inicjatyw, w które moglibyśmy się zaangażować — mówi Radosław Sieroń, prezes Mermaid Properties. Spółka Ronson Development organizowała m.in. rajdy rowerowe i zajęcia sportowe.

— W ramach projektu ŁomianKID’s — Łomianki Dzieciom, budowaliśmy również place zabaw dla dzieci. Poza tym organizowaliśmy kino plenerowe. Wieczorami na naszym osiedlu Naturalis wyświetlane były największe hity ostatnich lat. Wraz z burmistrzem Łomianek w 2013 r. zorganizowaliśmy też VII Rajd Rowerowy — mówi Andrzej Gutowski, dyrektor sprzedaży i marketingu Ronson Development. Ważnym filarem strategii CSR-owej jest działanie na rzecz środowiska naturalnego.

— Podczas budowy biurowca Garden Plaza certyfikowanego w systemie BREEAM musieliśmy przestrzegać zasad dotyczących m.in. utylizacji i segregacji odpadów, odzysku materiałów oraz ewidencji i oszczędności zużycia energii i wody. Pozwoliło nam to opracować wiele przydatnych mechanizmów, które wykorzystujemy także w budynkach nie podlegających certyfikacji — mówi Marcin Antczak, wiceprezes FB Antczak. W przedsięwzięcia ekologiczne angażuje się także firma UBM Polska.

— Inwestujemy w infrastrukturę rowerową, która pozwoli najemcom naszego kompleksu biurowego Poleczki Business Park komfortowo dojeżdżać do pracy bez samochodu. W ubiegłym roku sfinansowaliśmy budowę stacji rowerowej Veturilo przy kompleksie, a tej wiosny będziemy powiększać ją o kolejne stanowiska — zapowiada Katarzyna Szumańska-Kalisz, koordynator ds. marketingu i PR w UBM Polska. Grupa Capital Park realizuje wszystkie inwestycje zgodnie z zasadami zrównoważonego budownictwa.

— Postawy proekologiczne promujemy wśród użytkowników budynków m.in. przez ekoprzewodniki wyjaśniające zasady korzystania z zastosowanych rozwiązań, m.in. systemów wentylacji i klimatyzacji z maksymalnym odzyskiem ciepła czy też zewnętrznych żaluzji — wyjaśnia Kinga Nowakowska, dyrektor operacyjna Capital Park.