Dizajn metodą na budowanie marki

opublikowano: 03-12-2019, 22:00

20 firm otrzymało wsparcie projektantów w opracowaniu autorskich kolekcji mebli.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) zakończyła pilotażowy program Granty na dizajn. Jego celem było wsparcie firm w tworzeniu własnych wzorów mebli. Według badań rządowej agencji aż 75 proc. przedsiębiorców uważa, że inwestycje w dizajn i wzornictwo są potrzebne. Niewiele mniej przedstawicieli biznesu jest zdania, że tego typu projekty są dobrą lokatą na przyszłość. Natomiast aż 43 proc. firm nie stać na te usługi. Przedsiębiorcy, którzy decydują się na współpracę z projektantami, zazwyczaj oczekują od nich propozycji dotyczących estetyki produktów. Jednak przed takim podejściem do dizajnu przestrzega Anna Forin, dyrektor departamentu usług proinnowacyjnych w PARP.

— Wzornictwo przekłada się również na lepszą funkcjonalność wyrobów, oszczędność kosztów produkcji i stosowanych do niej surowców. Jest ono również sposobem na rozwój firm i metodą na konkurencję — mówi Anna Forin.

Zwraca jednak uwagę, że wielu przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy z korzyści, jakie daje dizajn. Dlatego — jak podkreśla — PARP oferuje wiele programów wsparcia dla firm, które chcą wykorzystywać wzornictwo w rozwoju innowacyjnych produktów. W pilotażu rządowa agencja wybrała kilku operatorów odpowiedzialnych za zacieśnienie współpracy między projektantami i spółkami meblarskimi, które do tej pory nie korzystały z usług wzorniczych. Efektem tej kooperacji są nie tylko nowe projekty, ale również dokumentacje technologiczne do ich wdrożenia. Jednym z operatorów programu było Stowarzyszenie Wzornictwo Przemysłowe Warmii i Mazur. Małgorzata Adamus, prezes stowarzyszenia, uważa, że udział w przedsięwzięciu to szansa na stworzenie wyjątkowych kolekcji mebli i budowanie marki firmy.

— Przedsiębiorcy potrafili podjąć ryzyko, które jest nieodłącznym elementem wdrażania innowacji — zaznacza Małgorzata Adamus.

Operatorzy zapewnili firmom m.in. usługi doradcze dotyczące komercjalizacji autorskich projektów i pomogli zaprezentować je na imprezach branżowych. Nowe wzory mebli można było oglądać m.in. podczas Maison&Objet w Paryżu, jednych z największych i najbardziej prestiżowych targów wnętrzarskich w Europie.

— Pilotaż wsparł projekty możliwe do wdrożenia. Pomógł w tym audyt wzorniczy, który określił technologie, grupę klientów i wartość firm. Istotnym elementem przedsięwzięcia był również moment prototypowania, w którym pomysły mogły zderzyć się z rzeczywistością — wyjaśnia Małgorzata Adamus.

Anna Forin nie ma wątpliwości, że polskie firmy mogą śmiało konkurować z europejskimi producentami mebli i oferować innowacyjne wyroby i rozwiązania.

— Firmy, które inwestują w dizajn, są bardziej nowatorskie, mają większe zyski i szybciej rosną — podsumowuje Anna Forin.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy