DKPT Cargo chce dokupić tabor za około 60 mln zł
W związku ze zmianą struktury przewozów Dyrekcja Kolejowych Przewozów Towarowych Cargo jeszcze w tym roku kupi lub zmodernizuje kilkaset wagonów. Na wyleasingowanie tysiąca rozpisze przetarg. Zamówienia wartości około 60 mln zł trafią do krajowych producentów.
W tym roku DKPT Cargo wzbogaci się o kilkaset wagonów towarowych. To nie koniec zakupów.
— Trwa przetarg na wybór lea-singodawcy dla 1000 wagonów typu FALNS — twierdzi Janusz Mincewicz, rzecznik DKPT Cargo.
Zamówienia, warte około 60 mln zł, już zaczęły realizować krajowe zakłady napraw taboru.
Budżet, BŚ i własna kasa
Cargo zamówiło m.in. 108 wagonów towarowych tzw. kieszeniowych, służących do przewozu samochodowych nadwozi, naczep siodłowych oraz kontenerów. Według Janusza Mincewicza, są to pierwsze tego typu jednostki w PKP. Koleje już otrzymały 68 takich wagonów. Ich producentami są zakłady w Gniewczynie i Ostrowie Wielkopolskim. Przewoźnik tylko częściowo sfinansuje te zakupy.
— Bank Światowy udzielił nam pożyczki, za którą mogliśmy kupić 38 wagonów. Na zakup kolejnych 40 otrzymaliśmy dotację z budżetu państwa. Za 30 wagonów zapłacimy sami — mówi Janusz Mincewicz.
W tym roku dyrekcja Cargo otrzyma także pierwszą partię specjalistycznych wagonów do przewozu drewna (seria Roos). One również są pierwszymi tego typu jednostkami w PKP. Jest to jeden z pilniejszych zakupów, bo do tej pory drewno było przewożone węglarkami.
— Nowe wagony to przebudowane platformy czteroosiowe typu Rs, których PKP ma w nadmiarze. Przetarg na modernizację 150 pojazdów wygrały ZNTK w Bydgoszczy. Przewidujemy, że jeszcze w tym roku Cargo otrzyma 40 sztuk tych pojazdów, zaś do 30 czerwca przyszłego roku pozostałe — wyjaśnia Janusz Mincewicz.
DKPT Cargo PKP kupiła także 44 wagony służące do przewozu materiałów wrażliwych na opady atmosferyczne, takich jak meble czy płyty drewnopochodne.
— Do końca tego roku otrzymamy 126 takich wagonów — tłumaczy Janusz Mincewicz.
Pojazdy do przewozu materiałów wrażliwych na warunki atmosferyczne również powstały z przebudowy platform, a przetarg wygrała Fabryka Wagonów w Gniewczynie.
Stalowe wsparcie
Zakupy nowego taboru to odpowiedź na rosnące — mimo wcześniejszych pesymistycznych prognoz — kolejowe przewozy towarowe. Zgodnie z ubiegłorocznymi prognozami, w 2000 roku PKP miały zanotować ich spadek.
— Tymczasem w ciągu trzech kwartałów 2000 roku przewieźliśmy 134,9 mln ton ładunków. Jest to o 0,7 mln ton więcej niż przed rokiem — dodaje Janusz Mincewicz.