DKPT Cargo chce poprawić finanse

Małgorzata Zdunek
opublikowano: 2001-06-04 00:00

DKPT Cargo chce poprawić finanse

Uchwała zarządu PKP wprowadziła dla kontrahentów obowiązek wnoszenia kaucji gwarancyjnych i gwarancji bankowych, które mają zabezpieczać terminowe regulowanie należności.

— Powodem zmian w zakresie zabezpieczeń płatności za przewozy ładunków był wzrost w ostatnim czasie długów za kolejowe przewozy towarowe, kłopoty z ich odzyskiwaniem oraz występujące notorycznie opóźnienia w bieżącym regulowaniu należności — mówi Janusz Mincewicz z Dyrekcji Kolejowych Przewozów Towarowych Cargo z Katowic.

Kaucje gwarancyjne wynoszą minimalnie 50 proc. miesięcznych obrotów, w przypadku klientów nieterminowo regulujących płatności oraz dla nowych klientów, natomiast 25 proc. — dla pozostałych kontrahentów.

— Zarząd PKP postanowił wprowadzić też do wszystkich umów zapisy, wyłączające prawo do wzajemnych potrąceń zobowiązań i należności bez zgody PKP i Cargo, a także stosować zasadę rozwiązywania umów z klientami zadłużonymi — wylicza Janusz Mincewicz.

DKPT Cargo rozesłała już do wszystkich klientów propozycję aneksów do obowiązujących umów. Brak ich akceptacji ma być traktowany równoznacznie z rozwiązaniem umów w okresie ich wypowiedzenia.

— PKP prowadzi proces restrukturyzacji, którego zasadniczą częścią jest gruntowna przebudowa finansów spółki. Bez udrożnienia zatorów płatniczych i wyegzekwowania zaległości od niesolidnych partnerów, restrukturyzacja nie byłaby możliwa — dodaje Janusz Mincewicz.