DKPT Cargo inwestuje w tabor kieszeniowy
Dyrekcja Kolejowych Przewozów Towarowych Cargo z Katowic chce do końca 2000 r. powiększyć liczbę wagonów kieszeniowych do 108. Obecnie ma ich 68. Dzięki temu firma zanotowała 24-proc. wzrost liczby przewozów intermodalnych. Dyrekcja Cargo liczy, że po zakończeniu inwestycji liczba tego rodzaju przewozów wzrośnie dwukrotnie.
Od połowy 2000 r. Dyrekcja Kolejowych Przewozów Towarowych Cargo z Katowic zakupiła 68 wagonów kieszeniowych, które służą do przewozów naczep samochodowych, nadwozi wymiennych oraz kontenerów, czyli tzw. przewozów intermodalnych. Według szacunków, inwestycja pochłonęła już około 3 mln zł.
Są efekty
W taborze PKP nie było dotąd wagonów kieszeniowych.
— Już widać efekty inwestycji. Do września 2000 r. sektor Cargo przewiózł w tym systemie 1,5 mln ton ładunków. To o 0,3 mln ton, czyli o ponad 24 proc. więcej niż w 1999 r. — mówi Janusz Mincewicz, rzecznik prasowy DKPT Cargo.
Ponad 90 proc. przewozów intermodalnych realizowanych jest w komunikacji międzynarodowej — towary eksportowane stanowią 35 proc. całości przewozów, importowane 41 proc., natomiast tranzyt — 15 proc.
Do końca 2000 r. Cargo zamierza powiększyć liczbę wagonów kieszeniowych do 108. Dokładny koszt całej inwestycji nie jest znany, jednak według naszych szacunków pochłonie ona łącznie około 5 mln zł. Pieniądze pochodzą z dotacji państwowych, z kredytu zaciągniętego w Banku Światowym oraz ze środków własnych PKP.
— Dzięki wagonom kieszeniowym możemy pozyskać klientów z towarem drobnicowym, których udział w strukturze przewozów systematycznie wzrasta. Przewozy intermodalne stanowią obecnie około 1 proc. wszystkich przewozów towarowych. Jednak będą miały wpływ na zahamowanie spadku liczby przewożonych towarów, który obserwowaliśmy w minionych latach. Szacujemy, że w 2000 r. PKP przewiezie łącznie 187 mln ton towarów — przewiduje Janusz Mincewicz.
Zmienia się również struktura przewożonych przez Cargo towarów. Dotąd ponad 50 proc. stanowił węgiel kamienny, natomiast obecnie jego udział spadł do około 44 proc. Wzrosła natomiast ilość przewozów rud i pirytów, metali oraz zboża. Zdaniem dyrekcji Cargo, udział przewozów intermodalnych powinien w 2001 r. wzrosnąć i osiągnąć pułap 2 proc. całości przewozów.
Kolejne inwestycje
Macierzysta stacja wagonów kieszeniowych znajduje się w Gliwicach, na terenie kolejowego terminalu kontenerowego, o pow. 6,5 ha.
—Trwają obecnie przygotowania do modernizacji terminalu. Sektor Cargo planuje również rozbudowę zaplecza biurowego, socjalnego oraz utwardzenie placów składowych. Prace mają się rozpocząć w 2001 r. i potrwać dwa lata. Koszt planowanej inwestycji nie jest jeszcze znany — wyjaśnia Janusz Mincewicz.
DKPT Cargo z Katowic powstała 1 września 1999 r. z połączenia Dyrekcji Przewozów Towarowych oraz Dyrekcji Trakcji i Zaplecza Warsztatów. Część handlowa Cargo obejmuje 25 zakładów przewozów towarowych, w tym dwa przewozów towarowych i przeładunku. W części eksploatacyjnej sektora pracuje natomiast 19 zakładów taboru. Dyrekcji Cargo podlega również Centralne Biuro Rozliczeń Zagranicznych w Bydgoszczy, Centralne Biuro Konstrukcyjne w Poznaniu oraz Zakład Zaopatrzenia Cetakol w Sosnowcu.