Do 2003 r. Crowley wyda 420 mln zł

Mariusz Zielke
18-09-2001, 00:00

Do 2003 r. Crowley wyda 420 mln zł

Crowley Data Poland, dostawca Internetu, zdobył fundusze na drugą rundę finansowania. Firma wydała już na budowę sieci 42 mln USD (177 mln zł). Kolejna transza od inwestorów wyniesie 30 mln USD (127 mln zł). Następna — tyle samo.

42 mln USD (177 mln zł) wydał w ciągu roku Crowley Data Poland, świadczący dostęp do Internetu przez sieć DataStar oraz usługi transmisji danych. Jest to suma, którą CDP zamierzał wydać do końca 2001 r. Obecnie inwestorzy uruchomili drugą transzę wysokości 30 mln USD (ponad 126 mln zł). Kolejne 30 mln USD ma wpłynąć na konto spółki w marcu lub kwietniu 2002 r. CDP zapowiadał, że do 2003 r. wyda na budowę sieci 100 mln USD (420 mln zł). W 2003 r. spółka planuje podwojenie inwestycji w budowę infrastruktury. Nakłady mają zwrócić się do 2007 r.

Nic za darmo

Konsekwencją inwestycji będą zmiany w strukturze udziałowców. Obecnie 51 proc. udziałów mają polscy biznesmeni, a 49 proc. amerykański inwestor — George Crowley.

— Część inwestycji zostanie sfinansowana z kredytów. W umowach z wierzycielami przewidziano konwersję długu na udziały. W styczniu 2002 r. nastąpi podniesienie kapitału spółki do ponad 15 mln USD, a większość udziałów obejmą zagraniczni inwestorzy — mówi Jarosław Roszkowski, dyrektor generalny CDP.

Polskiemu menedżmentowi pozostanie 2-4 proc. udziałów. Poza Crowley Data spółkę finansuje Blackstone Group. Kredytu udzielił też Lucent Technologies, dostawca infrastruktury.

Jarosław Roszkowski zakłada, że w 2003 r. CDP pozyska kolejnych inwestorów.

— Nie wykluczam inwestora branżowego, ale raczej będą to partnerzy pasywni — mówi dyrektor CDP.

W grę wchodzą zarówno zagraniczne, jak i polskie podmioty finansowe. Jego zdaniem, choć klimat inwestycji w telekomunikację uległ ochłodzeniu, spółki mające jasną wizję rozwoju dostaną środki od partnerów.

Plan plus

Według Jarosława Roszkowskiego, spółka zrealizowała plany i dlatego wydała wszystkie środki przeznaczone na 2001 r. CDP pozyskał 380 klientów, do końca roku ma osiągnąć 12-14 mln zł przychodów.

— Powinniśmy uzyskać 30-40 mln zł przychodów w 2002 oraz 80 mln zł w 2003 r. — mówi Marcin Galwas, dyrektor marketingu CDP.

CDP zatrudnia 132 osoby w czterech biurach regionalnych obsługujących okręgi: Warszawy, Trójmiasta, Poznania i Katowic.

W Polsce już kilka firm zapowiedziało bądź uruchomiło podobne usługi: m.in. Formus, Netcom, Tele2, Szeptel i Comextel. Formus przeinwestował i znajduje się w stanie upadłości.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mariusz Zielke

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Do 2003 r. Crowley wyda 420 mln zł