Do 2018 r. ABC Data chce być warta miliard

Odzyskanie fotela lidera rynku dystrybucji IT w Polsce i ekspansja w regionie — to główne cele nowej strategii spółki IT.

Bez prognoz finansowanych, ale z deklaracją ambitnego wzrostu w najbliższych latach — tak wygląda nowa strategia ABC Daty. Dystrybutor IT ze stajni funduszu MCI zamierza odzyskać miniony blask. Pomoże mu w tym mocny wzrost polskiego biznesu oraz ekspansja w Europie Środkowo-Wschodniej. To wszystko ma zostać polane sosem akwizycji, do których gotowość spółka zapowiada od dłuższego czasu.

— Chcemy stać się liderem, jeśli chodzi o nowoczesną dystrybucję IT w Europie Środkowo-Wschodniej — mówi Ilona Weiss, prezes ABC Daty.

Ambicje i sposoby

Za tą deklaracją idą już konkrety. Do 2018 r. ABC Data ma stać się największym dystrybutorem IT w Polsce (obecnie zajmuje trzecie miejsce) z 25-procentowym udziałem w rodzimym rynku. Podobnie ma być na innych kluczowych rynkach: w Rumunii spółka chce być w czołowej dwójce, na Węgrzech w piątce, a w Czechach, na Słowacji i w państwach bałtyckich w trójce największych graczy. Do tego należy doliczyć dalszy rozwój działalności eksportowej poza region, głównie do Europy Zachodniej. Jak spółka chce to osiągnąć?

Ilona Weiss wyjaśnia, że będzie to zasługa nowych obszarów biznesowych. Prezes wymienia m.in. rozwój usług IT dokładanych do sprzedawanego sprzętu, telekomunikację, wejście do segmentu urządzeń RTV i AGD oraz wzmocnienie kanału małychi średnich przedsiębiorstw. Ponadto dystrybutor zamierza wykorzystać swoją skalę i będzie kusił klientów międzynarodowych możliwością dostępu do kredytu kupieckiego w skali całego regionu, a nie poszczególnych państw.

— Akwizycje będą ważnym czynnikiem przyśpieszającym wzrost spółki. Nasza pozycja finansowa i poziom długu pozwalają rozważać nawet duże przejęcia w regionie — podkreśla prezes.

Według niej, przejęcia mają mieć tak samo istotne znaczenie dla zwyżek jak rozwój własny ABC Daty.

Neutralna strategia

Wisienką na torcie nowej strategii giełdowego dystrybutora jest zapowiedź, że do 2018 r. jego wartość przekroczy 1 mld zł. Obecnie kapitalizacja wynosi około 420 mln zł, co oznacza, że akcje muszą podrożeć o 130 proc., by ten element strategii udało się zrealizować.

— Strategię ABC Data oceniam neutralnie. Jej główne filary: rozwój portfolio produktowego, e-commerce, eksport czy przejęcia były już wcześniej sygnalizowane przez zarząd spółki — ocenia Beata Szparaga, wicedyrektor działu analiz Vestor DM.

Z tego powodu opublikowana wczoraj strategia nie była dla rynku zaskoczeniem. W ocenie Beaty Szparagi, inwestorów bardziej interesuje wpływ nowych regulacji podatkowych (odwrócony VAT) na rynek dystrybucji i ABC Datę niż długoterminowe plany. Dystrybutor nie planuje zmian w strategii dywidendowej. Tak jak do tej pory będzie wypłacał co najmniej połowę zysku jednostkowego polskiej ABC Daty. Ubiegły rok spółka zamknęła 5,5 mld zł przychodów i 33 mln zł zysku netto. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mariusz Gawrychowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu