Czytasz dzięki

Do 2018 r. ABC Data chce być warta miliard

Odzyskanie fotela lidera rynku dystrybucji IT w Polsce i ekspansja w regionie — to główne cele nowej strategii spółki IT.

Bez prognoz finansowanych, ale z deklaracją ambitnego wzrostu w najbliższych latach — tak wygląda nowa strategia ABC Daty. Dystrybutor IT ze stajni funduszu MCI zamierza odzyskać miniony blask. Pomoże mu w tym mocny wzrost polskiego biznesu oraz ekspansja w Europie Środkowo-Wschodniej. To wszystko ma zostać polane sosem akwizycji, do których gotowość spółka zapowiada od dłuższego czasu.

— Chcemy stać się liderem, jeśli chodzi o nowoczesną dystrybucję IT w Europie Środkowo-Wschodniej — mówi Ilona Weiss, prezes ABC Daty.

Ambicje i sposoby

Za tą deklaracją idą już konkrety. Do 2018 r. ABC Data ma stać się największym dystrybutorem IT w Polsce (obecnie zajmuje trzecie miejsce) z 25-procentowym udziałem w rodzimym rynku. Podobnie ma być na innych kluczowych rynkach: w Rumunii spółka chce być w czołowej dwójce, na Węgrzech w piątce, a w Czechach, na Słowacji i w państwach bałtyckich w trójce największych graczy. Do tego należy doliczyć dalszy rozwój działalności eksportowej poza region, głównie do Europy Zachodniej. Jak spółka chce to osiągnąć?

Ilona Weiss wyjaśnia, że będzie to zasługa nowych obszarów biznesowych. Prezes wymienia m.in. rozwój usług IT dokładanych do sprzedawanego sprzętu, telekomunikację, wejście do segmentu urządzeń RTV i AGD oraz wzmocnienie kanału małychi średnich przedsiębiorstw. Ponadto dystrybutor zamierza wykorzystać swoją skalę i będzie kusił klientów międzynarodowych możliwością dostępu do kredytu kupieckiego w skali całego regionu, a nie poszczególnych państw.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Akwizycje będą ważnym czynnikiem przyśpieszającym wzrost spółki. Nasza pozycja finansowa i poziom długu pozwalają rozważać nawet duże przejęcia w regionie — podkreśla prezes.

Według niej, przejęcia mają mieć tak samo istotne znaczenie dla zwyżek jak rozwój własny ABC Daty.

Neutralna strategia

Wisienką na torcie nowej strategii giełdowego dystrybutora jest zapowiedź, że do 2018 r. jego wartość przekroczy 1 mld zł. Obecnie kapitalizacja wynosi około 420 mln zł, co oznacza, że akcje muszą podrożeć o 130 proc., by ten element strategii udało się zrealizować.

— Strategię ABC Data oceniam neutralnie. Jej główne filary: rozwój portfolio produktowego, e-commerce, eksport czy przejęcia były już wcześniej sygnalizowane przez zarząd spółki — ocenia Beata Szparaga, wicedyrektor działu analiz Vestor DM.

Z tego powodu opublikowana wczoraj strategia nie była dla rynku zaskoczeniem. W ocenie Beaty Szparagi, inwestorów bardziej interesuje wpływ nowych regulacji podatkowych (odwrócony VAT) na rynek dystrybucji i ABC Datę niż długoterminowe plany. Dystrybutor nie planuje zmian w strategii dywidendowej. Tak jak do tej pory będzie wypłacał co najmniej połowę zysku jednostkowego polskiej ABC Daty. Ubiegły rok spółka zamknęła 5,5 mld zł przychodów i 33 mln zł zysku netto. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mariusz Gawrychowski

Polecane