Społeczne zaangażowanie biznesu obejmuje różne kręgi i metody działania firm — wsparcie finansowe, pomoc rzeczową, wolontariat pracowniczy.
Czyni ono przedsiębiorstwo bardziej wiarygodnym w oczach opinii publicznej i buduje jego pozytywny wizerunek, a jednocześnie pomaga w rozwiązywaniu wielu problemów społecznych, takich jak bezrobocie, przestępczość, walka z chorobami.
30 maja w Filharmonii Narodowej odbyła się Gala Finałowa Konkursu o tytuł „Dobroczyńca Roku 2005”, organizowanego przez Akademię Rozwoju Filantropii w Polsce.
W trakcie uroczystości nagrodzono firmy, które w ubiegłym roku realizowały wartościowe programy społeczne we współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz własne strategie społecznego zaangażowania. Tytuł otrzymało 6 spośród 348 firm zgłoszonych do konkursu. W kategorii „Współpraca firmy z organizacją pozarządową” laureatami zostały firmy: Chmielnik Zdrój (nominację przedstawiło Towarzystwo Przeciwdziałania Uzależnieniom Trzeźwa Gmina), Whirpool (nominację przedstawiła Fundacja Habitat for Humanity Poland) i Bank BPH (nominacje przedstawiły Stowarzyszenie Żydowski Instytut Historyczny w Polsce i Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce w Polsce). W kategorii „Strategiczne programy społecznego zaangażowania” tytuł otrzymały firmy: Danone, EnergiaPro Koncern Energetyczny i Komandor.
