Dobry eksport

Zbigniew Kazimierczak
opublikowano: 17-05-2006, 00:00

Początek roku nie był zbyt udany dla producentów małego AGD. Mimo to rzeszowska firma zapewnia, że zarobi tyle, ile obiecała.

Rzeszowski Zelmer, znany z produkcji odkurzaczy, mikserów i sprzętu kuchennego, zarobił w pierwszym kwartale 9,7 mln zł, o 20,5 proc. więcej niż przed rokiem. Niby dobrze, ale...

— To był słaby kwartał dla producentów małego AGD — mówi Janusz Płocica, prezes firmy.

Po prostu Zelmer planuje, że w tym roku poprawi zysk o 38,3 proc. — do 31,8 mln zł.

Zdecyduje koniec roku

Mimo niezbyt udanego początku roku zarząd firmy twierdzi jednak, że prognoza wyników zostanie wykonana.

— Pierwszy kwartał nie jest dla naszej branży decydujący. Ponadto mieliśmy do czynienia z takimi negatywnymi czynnikami, jak sroga zima i konieczność wyprzedaży zapasów. Dla nas najważniejsze są ostatnie miesiące roku i będziemy na nie dobrze przygotowani — tłumaczy Stanisław Micał, członek zarządu odpowiedzialny za sprawy finansowe.

Sprzedaż Zelmera w pierwszym kwartale wzrosła o 2 proc., do 71,2 mln zł, choć na cały rok planowana jest poprawa o ponad 14 proc. Wyniki na rynku krajowym były kiepskie, ale eksport był rekordowy — zwiększył się aż o ponad 30 proc., a licząc w walutach obcych — nawet o przeszło 40 proc.

Pieniędzy pod dostatkiem

Tegoroczne plany zakupu maszyn i sprzętu zamkną się zapewne kwotą kilkunastu milionów złotych. Tymczasem w kasie firmy jest blisko 90 mln zł w gotówce i łatwo zbywalnych papierach. Dlatego może sobie ona pozwolić na sowitą dywidendę 32 mln zł, czyli 2,1 zł na akcję. Nie ograniczy to planów rozwojowych — w tym akwizycji. Rozmowy w toku.

— Nie widzimy potrzeby emisji nowych akcji ani zaciągania kredytów — dodaje Stanisław Micał.

Zarząd optymistycznie patrzy na przyszłe wyniki.

— Rynek, na którym działamy, rośnie, a zdolności konsumpcyjne Polaków są coraz większe — argumentuje prezes.

Zelmer próbuje także sił na nowych rynkach. Jego odkurzacze są testowane w Kanadzie i Japonii.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Zbigniew Kazimierczak

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy